De Nederlandse online supermarkt Picnic verwacht dit jaar voor het eerst winst te maken. Maar dat nieuws wordt met de nodige scepsis onthaald. Geen enkele fysieke supermarkt in Nederland maakt immers winst met zijn online-activiteiten. Inmiddels blijft Picnic zijn netwerwerk verder uit. Op 2 april worden zeven extra steden afgedekt.
Picnic is twee jaar geleden van start gegaan. De online supermakt is inmiddels actief in Amersfoort, Almere, Utrecht, Leusden, Soest en Maarssen, waar hij 25.000 klanten telt. Vanaf 2 april worden een aantal steden in het Westen van het land toegevoegd: Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn. Daarmee trekt de retailer verder de Randstad in. Later dit jaar volgen nog eens tien tot vijftien steden. Zo komt een nationale dekking van Nederland dichterbij.
Volgens sommige bronnen is de groei nu vier keer sneller dan verwacht. Dat maakt een aanpassing van de logistiek nodig. Vandaag bezorgen de leveranciers hun goederen vanaf zeven uur ’s ochtends in een distributiecentrum in Nijkerk. Van daaruit vertrekken ze naar lokale distributiecentra. Voorraden zijn er nagenoeg niet. Stocks zijn er alleen voor producten als zeep, wasmiddelen, scheermesjes en dergelijke.
Door de groei is een herziening van de logistiek nodig. Frederik Nieuwenhuys, één van de vier oprichters van Picnic, verklapte onlangs dat de opening van een nieuw distributiecentrum een hoge prioriteit geniet. Die zou ergens op de lijn Amsterdam-Den Bosch komen te liggen en zou grotendeels geautomatiseerd zijn. In Nederland opteren steeds meer traditionele supermarkten voor geautomatiseerde magazijnen. Ook moet de vloot elektrische bestelwagens uitgebreid worden. Die bestaat vandaag uit negentig voertuigen.
Winstgevend
Volgens de krant ‘Trouw’ is Picnic nu nog niet winstgevend, maar verwacht het bedrijf over heel 2017 wél winst te maken. Dat wordt op twijfels onthaald, aangezien één van de verkoopargumenten van Picnic de gratis thuislevering is, terwijl de traditionele supermarkten, die wel bezorgkosten aanrekenen, nog steeds verlies maken met hun online-activiteiten.
Volgens een andere van de oprichters, Michiel Muller, zal Picnic er wel in slagen om winst te maken, omdat de online supermarkt geen huurkosten heeft voor de winkels, geen loonkosten voor kassiersters, rekkenvullers en dergelijke. Het bedrijf heeft tevens ook zo goed als geen voorraden. Nog een reden waarom Picnic verwacht winst te maken maakt zonder leveringskosten aan te rekenen, is dat het assortiment een stuk beperkter is dan dat van bijvoorbeeld ah.nl. Ook bezorgt Picnic de boodschappen naar eigen zeggen efficiënter, zegt Trouw..
Scepsis
Nederlandse retaildeskundigen blijven echter sceptisch. De gratis levering aan huis vreet aan de marges, die volgens hen klein zijn. Grote spelers als Albert Heijn en Jumbo draaien één miljoen euro online-omzet per week. Dat is volgens hen de jaaromzet van Picnic. Diens inkoopkracht is dus veel kleiner dan die van de grote spelers. De online supermarkt kan dus niet op tegen hun lage prijzen, zeggen ze.