Bol.com slaat Zwarte Piet in de ban, Knorr schrapt in Duitsland zigeunersaus. Hoe slim is het van voedingsbedrijven en retailers om zich te mengen in soms zeer verhitte maatschappelijke discussies?

In amper enkele uren tijd was #BoycotBol woensdagavond trending op Twitter. Veel mensen protesteerden met de hashtag tegen de beslissing van bol.com om vanaf september geen producten of spullen meer te verkopen waar een afbeelding van Zwarte Piet op staat. Aanleiding voor de ingreep is volgens de site “voortschrijdend inzicht, passend bij de actualiteit in Nederland en België”. Heel wat mensen maakten zich boos over die beslissing en riepen op tot een boycot, anderen onthaalden ze op veel applaus. Het sociale mediateam van de Nederlandse webwinkel werkte zich uit de naad om aan verontwaardigde twitteraars uit te leggen waarom het de beslissing nam: “Zwarte Piet legt de nadruk op huidskleur en/of etniciteit. Het is een gevoelig onderwerp en we willen daarom geen artikelen aanbieden die mensen mogelijk kunnen kwetsen door middel van stereotypering.”

Een alleenstaand geval is bol.com helemaal niet. Een dag later meldde Coolblue dat het zich aansluit bij bol.com – opnieuw met veel online protest als gevolg - en eerder deze week raakte bekend dat Knorr in Duitsland de naam ‘zigeneursaus’ schrapt wegens discriminerend. Voor de zomer was er naar aanleiding van de brutale dood van George Floyd de #BlackLivesMatter beweging die zich verzette tegen het racisme in de VS en die ook naar hier overwaaide. Verschillende bedrijven mengden zich toen in het debat. Nestlé betuigde zijn steun en Mars bekeek of het logo van Uncle Ben’s behouden moest blijven, Pepsico haalde de afbeelding van het Amerikaanse siroopmerk Aunt Jemina wegens te veel inspelend op raciale vooroordelen. Jeff Bezos van Amazon betuigde zijn steun aan de Black Lives Matter-beweging en kreeg daarvoor heel veel tegenwind. Hij liet weten dat hij “blij is dat om klanten te verliezen na zijn steunbetuiging.”