De Franse modeketen kwam in 2016 naar België en wil tegen 2024 acht nieuwe winkels openen. Volgens Kiabi zou de Belgische markt ideaal zijn om haar nieuwe initiatieven te testen: meer franchisewinkels, verdubbeling van de verkoop van tweedehands kleding en het opzetten van een circulaire service. 

"Belgen zijn kritisch en veeleisend. Er is geen betere doelgroep om onze duurzame bedrijfsstrategie als 'high-volume seller' aan te scherpen", zegt Jérôme Calonne, CEO van Kiabi België. In 2023 behaalde Kiabi een recordomzet in België. Het Franse merk is aanwezig in Brussel en Wallonië met 12 winkels en een webshop. De dertiende winkel wordt in april geopend, in Hannut in de provincie Luik. Deze winkel wordt de eerste franchisenemer van het merk in België. "We willen ons franchisemodel ontwikkelen", zegt Mélanie Meurisse, ontwikkelings- en bedrijfsmanager bij Kiabi België. "Op die manier werken we aan de uitbreiding van ons sterke netwerk van filialen, zowel in Brussel en Wallonië als in Vlaanderen, waar Kiabi momenteel minder bekend is." 

Naast de volgende 8 aangekondigde openingen heeft Kiabi ook de ambitie om duurzamer te worden. De keten wil meer duurzame materialen in haar collecties verwerken en 2.000 ton kleding en schoeisel inzamelen om de opening van solidaire winkels over de hele wereld te ondersteunen. In België wil Kiabi ook zijn omzet uit tweedehands kleding verdubbelen en meer circulaire diensten introduceren: de 'tweedehands'-hoek die al in de fysieke winkels aanwezig is naar de online shop brengen, een personalisatieatelier (borduren, patchen, bedrukken) lanceren dat alleen in de Westlandse winkels aanwezig is, ook online, en binnenkort een reparatieservice in de winkel openen. "We zijn verheugd dat Kiabi Belgium de rol van proefkonijn speelt voor de hele groep met het oog op meer circulariteit", besluit de CEO van Kiabi Belgium.