Zes Vlaamse consumenten op tien zijn niet bereid extra te betalen voor de bezorging van een online bestelling als daarmee wordt gekozen voor een duurzaam logistiek proces. Toch is een grote groep – vier consumenten op tien – daartoe wél bereid. Meer nog: die groep heeft hier gemiddeld 7,80 euro voor over.

Dat blijkt uit een enquête onder 503 Vlamingen uitgevoerd in opdracht van het softwarebedrijf Descartes, dat gespecialiseerd is in oplossingen voor de logistiek.

Een andere opvallende vaststelling is dat ruim twee derde (68%) van de online shoppers het niet erg vindt om langer te wachten op een pakket, als ze daarmee kiezen voor een duurzamere bezorging. Gemiddeld mag het bezorgproces ruim vier dagen langer duren.

“Langer wachten op een bestelling of meer betalen voor de bezorging zijn niet de enige concessies die consumenten willen doen”, stellen de onderzoekers vast. “Ruim de helft (59%) kiest namelijk voor een alternatief product als ze zien dat het leveringsproces een grote impact heeft op het milieu. Twee op de drie vindt daarom dat producenten en winkels meer inzicht moeten geven in de herkomst van producten of onderdelen van producten, zodat ze kunnen inschatten wat de impact van hun keuze is op moeder natuur”.

Verantwoordelijkheid ligt bij bedrijven en overheid

Veel consumenten vinden dat de verantwoordelijkheid voor het verduurzamen van de pakjesleveringen bij de bedrijven en de overheid ligt. Maar liefst 80% van de Vlaamse online shoppers vindt dat de bedrijven flink moeten investeren in duurzaam vervoer, zoals elektrische vrachtwagens of fietsbezorging. Twee derde (65%) vindt dat de overheden de bedrijven mogen dwingen om te gaan voor een duurzaam vervoer van producten.

Tot slot zegt 70% van hen dat er een keurmerk moet komen voor producten die een duurzaam logistiek proces hebben gehad.

Keuze mogelijk maken

Volgens Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes blijkt nu dat de consument best bereid is om bij te dragen aan de vergroening van de logistiek door meer te betalen en flexibeler te zijn als het gaat om de levertijd. 

“Sterker nog, de impact van hun bestelling op het milieu beïnvloedt zelfs de keuzes die klanten maken. Laat online shoppers daarom bijvoorbeeld kiezen tussen een duurzame bezorging en een standaard bezorging. Bij de eerste optie staan er meerdere leveringen in dezelfde buurt gepland, waardoor de impact op het milieu lager is en de bezorging goedkoper. Uit het onderzoek blijkt dat de consument er klaar voor is, nu de webwinkeliers nog”, zegt hij.