Er is meer dan alleen maar pasta en rijst tijdens de coronacrisis. Terwijl er in Frankrijk sprake is van een ineenstorting van de consumptie van verse producten, tekent zich in België net het tegenovergestelde af: de verkoop zit stevig in de lift.

De grens tussen Frankrijk en België tekent zich nog iets feller dan anders. Bij onze zuiderburen daalt de consumptie van verse producten, bij ons stijgt ze net. Natuurlijk doen ook bij ons droge voeding als pasta en rijst het heel goed, maar consumenten kopen ook veel meer vers. Nathalie Roisin, persverantwoordelijke bij Colruyt Group: “Mensen leggen veel producten met een lange houdbaarheid in hun winkelmand, maar verse producten doen het ook heel goed, zeker nu restaurants en schoolkantines dicht zijn. De mensen zitten thuis en nemen meer hun tijd om zelf te koken.”

Meer thuis, meer koken

Onder meer de verkoop van vers brood gaat de hoogte in. “In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zien we een stijging van 20%”, zegt Nathalie Roisin. Bepaalde voorverpakte of voorgebakken broden verdubbelen zelfs omdat ze langer houdbaar zijn. Een tendens die Luc Bormans, voorzitter van Aplsia, de belangenorganisatie van zelfstandige voedselhandelaars, bevestigt: “De verkoop in de afdeling brood stijgen fors, omdat restaurants gesloten zijn en mensen thuis zitten. Maar ik denk dat het sterk afhankelijk is van de locatie.”

Bij vlees is er eenzelfde tendens te zien, zegt Colruyt. “Onze slagerijen zien hun verkoop met dubbele cijfers groeien.” Volgens de woordvoerster is het vooral te wijten aan het feit dat het eigen vleesverwerkend bedrijf Fine Food Meat et hun slagers het product versnijden in de winkels en zo heel makkelijk kunnen inspelen op de vraag. Tegelijk daalt de vraag bij de afdeling bloemen en traiteur. “Dat heeft opnieuw te maken met het feit dat mensen meer zelf koken.” Dezelfde opmerking weerklinkt bij Aplsia als het over bloemen gaat: “Er worden er veel minder verkocht. Mensen zijn meer met andere dingen bezig. Ze focussen meer op voeding dan op vrije tijd.”

Lege plekken

Bij sommige winkels is er een probleem met het aanvullen van de fruitafdeling, zegt Luc Bormans. “Ik kan niet zeggen dat er een groot tekort is, maar er zijn wel hier en daar versproducten die mankeren. De producten raken minder makkelijk het land binnen door de sluiting van de grenzen. De vraag stijgt sterk, wat de druk op de producenten en de depots verhoogt. Voedingsbedrijven kampen ook met onderbemanning: er zijn meer zieken en meer afwezigen. Het valt niet te ontkennen dat er gaten valen in sommige rayons. Bij vers liggen 15 à 20% van de producten er niet. Al moet erbij gezegd dat ook hier de situatie erg verschilt van plek tot plek. Anicée Henin, communicatieverantwoordelijke bij Mabru (ochtendmarkt in Brussel): “De vraag naar verse producten is heel variabel in functie van specifieke handelaars en hun cliënteel. Het is echt moeilijk te veralgemenen.”