Marktplaatsen beheersen de Europese e-commercemarkt: ze zijn goed voor 63% van de totale markt. Chinese externe verkopers nemen een steeds groter aandeel voor hun rekening, blijkt uit gegevens van Cross-Border Commerce Europe.

In 2022 realiseerde de totale cross-border e-commercemarkt in Europa (inclusief het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Noorwegen) een omzet van 265 miljard euro. Van dit totaal werd 167 miljard euro, of 63%, gegenereerd door marktplaatsen waar handelaars hun producten kunnen aanbieden. Dat blijkt uit cijfers van Cross-Border Commerce Europe, een organisatie die grensoverschrijdende e-commerce in Europa in kaart brengt en stimuleert. Een jaar geleden bedroeg het aandeel van online marktplaatsen in de totale omzet nog maar 59%, een groei van 4 procentpunt. Bijna de helft daarvan is in handen van Amazon en eBay, met verwachte gecombineerde omzet van 55 miljard euro en 23,2 miljard euro in 2022. De absolute nummer één is AliExpress, dat een stevige groei neerzet. Het is symptomatisch voor de groei van Chinese spelers: zo neemt Temu, nieuwkomer in de ranglijst, plaats 9 in. Die marktplaats brengt consumenten rechtstreeks in contact met miljoenen Chinese verkopers (individuen, fabrikanten en merken) en schakelt retailers als tussenpersonen uit. Temu heeft grote ambities en zal in de komende jaren wellicht stijgen in de top 10 van grootste marktplaatsen in Europa. Een opvallende trend is verder dat hybride marktplaatsen – platformen die een eigen aanbod combineren met een consument-naar-consument aanbod– terrein winnen. De grootste hybride marktplaats is Amazon, met momenteel 58% derdepartijverkopers – tegen 2025 zou dat 65% moeten zijn. Zalando heeft nu 30% externe verkopers en streeft naar 50% in 2025.

 

De tien grootste internationale marktplaatsen in Europa:

 

1. AliExpress (China)

2. Etsy (VS)

3. Amazon (VS)

4. eBay (VS)

5. Discogs (VS)

6. OLX (Nederland)

7. Bandcamp (VS)

8. Uber Eats (VS)

9. Temu (China)

10. Vinted (Litouwen)