Consumenten hebben vorig jaar meer dan dubbel zoveel uitgegeven aan maaltijdboxen, blijkt uit gegevens van betaalspecialist Cake die Gondola exclusief kon inkijken. De maaltijdboxen snoepen 2,9% van de omzet van de tien belangrijkste supermarkten in ons land af.

Dat maaltijdboxen aan het boomen waren, was al duidelijk, maar betaalspecialist Cake kleeft er nu ook een duidelijk cijfer op: er is in 2020 een groei van 111% tegenover het jaar ervoor. De hap die maaltijdboxen in de totale consumptie-uitgaven inneemt, is dus meer dan verdubbeld. Het sterk groeiende aandeel van de maaltijdboxen laat zich voor het grootste deel verklaren door een een stijgend aantal gebruikers. Het aantal consumenten dat minstens één maaltijdbox kocht (op basis van een steekproef representatief voor de Belgische bevolking tussen 18-60 jaar) verdubbelde in 2020 (9,8%) ten opzichte van 2019 (4,6%). Het gemiddelde aankoopbedrag van mensen die een maaltijdbox bestellen bedraagt 62 euro per week op basis van de laatste 52 weken (mei 2020 tot en met april 2021).