Veel mensen lijden onder een dalende koopkracht en hoge energieprijzen, maar de luxesector doet het uitstekend. Rijke consumenten blijven onverminderd dure producten kopen.

Koopkracht is voor velen een bezorgdheid, maar in de luxesector lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Luxeconglomeraat LVMH maakte uitstekende resultaten bekend voor de eerste helft van het jaar: de omzet steeg met 28%, de winst met 34%. Alle divisies van het bedrijf groeiden met meer dan 10%. In mei rapporteerde ook Chanel hele goede jaarresultaten. Het haalde de helft meer omzet en verdrievoudigde zijn winst. Ook luxebedrijven als Prada, Hermès, Moncler, Richemont (Cartier, Delvaux) en Kering (Gucci, Yves Saint-Laurent) pakken uit met hele goede kwartaalresultaten. Sportwagenfabrikant Ferrari kende het beste kwartaal ooit. Het gaat de hele luxesector voor de wind, stelt de Bank of America vast in een economische doorlichting van de sector. “Na de stijging in het tweede kwartaal accelereerde de vraag naar luxegoederen ook in juli. We stellen dat vast in alle grote markten, zowel in de VS, Europa als Azië”, aldus de analisten van de bank, zo meldt De Standaard. Ondanks de moeilijke omstandigheden schat de bank dat de omzet met 14% zal stijgen, de hoogste groei in tien jaar tijd na 2021, toen de sector opveerde na het coronajaar. De uitgaven in luxemode bedragen nu 18% meer dan voor de pandemie, die in juwelen en sieraden 14%, aldus de bank. Dat meer gegoede consumenten de crisis minder voelen is logisch: het aandeel van voeding en energie in hun totale uitgaven is in verhouding veel kleiner dan bij de gemiddelde consument. Velen profiteren ook van de aandelenkoersen van bepaalde bedrijven die floreren tijdens de huidige geopolitieke en economische crisis.