JBC heeft de RFID-technologie doorheen de hele supply chain uitgerold is samenwerking met het Amerikaanse Checkpoint Systems. Hiermee kan de Belgische modeketen ruim 17 miljoen stuks accuraat opvolgen, tot in de 144 winkels en wordt een volwaardig omnichannel-concept mogelijk.

In de modesector is stockbeheer op item-niveau doorheen de hele logistieke keten – van producent tot in de winkel een zeer grote uitdaging. Zeker met de opkomst van omni-channel – waarbij ook de kledingstukken in de offline-winkel een onderdeel worden van de online-winkel is het een must om accuraat zicht te hebben op welke artikelen in welke kleur en welke maat zich waar in de keten bevinden.

De barcodetechnologie biedt hierbij geen uitkomst, omwille van het manueel scanwerk, wat omslachtig en tijdrovend is. Wanneer men kledingstukken met individuele RFID-tags voorziet, wordt automatisch stockbeheer met unieke identificatie mogelijk. Niet alleen bevatten de tags individuele informatie over de kledingstukken, ze kunnen automatisch en in bulk worden ingelezen. Zo is het mogelijk te kijken, tot op het moment van de verkoop, waar ze zich bevinden.

Deze visibiliteit doorheen de hele keten is een onmiskenbare troef. Maar de RFID-technologie heeft in de modesector wel twee grote nadelen. De prijs en een beperkt aanbod van IT-systemen die de enorme hoeveelheden data efficiënt kunnen verwerken en vertalen naar een volledige visibiliteit.

17 miljoen items

Daarom is de deal tussen JBC en Checkpoint baanbrekend. Er zijn maar weinig grootschalige toepassingen in de wereld, het zou ook globaal de eerste keer zijn dat deze technologie wordt toegepast door een bedrijf dat ook met franchisenemers werkt. Het Belgische bedrijf investeert in het taggen en het opvolgen van 17 miljoen items (1,5 miljoen hangend en 15,5 miljoen ‘flat packed’) vanaf de 100 leveranciers wereldwijd tot op het moment van de verkoop in de 144 winkels in België, Luxemburg en Duitsland. Daarnaast maakt de toegenomen visibiliteit in het stockbeheer het voor online-klanten mogelijk om beter inzicht te hebben in hoeveel items er nog te koop zijn, wat voor een ‘fast-fashion retailer’ bijzonder belangrijk is.

Omnichannel initiatieven

JBC gebruikt hierbij de expertise inzake RFID van Checkpoint. Volgens Fred Tieles, logistiek manager van de modeketen, om het concept te valideren en doorheen de hele supply chain toe te passen. “Dit maakt het mogelijk om in de toekomst nieuwe omnichannel initiatieven uit te rollen.” Elke winkel wordt immers een soort ‘mini-distributiecentrum’ dat naast de ‘brick and mortar’-activiteiten ook online-bestellingen kan verwerken.

Voor het hele systeem werden in het logistiek centrum van JBC in Houthalen-Helchteren zes RFID-tunnels geïnstalleerd, waardoor de inkomende en uitgaande goederen automatisch worden geteld en geverifieerd. Volgens Tielen heeft het systeem naast een verbeterd stockbeheer ook een ander potentieel voordeel. “RFID zou het in de toekomst mogelijk kunnen maken om de impact van promoties beter in te schatten en om de klanten gepersonaliseerde aanbiedingen te doen.”

Vlaams Instituut voor de Logistiek

Dat deze technologie een grote toekomst heeft – maar ook een hoge drempel kent – bewijst het Vlaams Instituut voor de Logistiek. Dat voert momenteel een project uit in samenwerking met onder andere Bleckmann, Caroline Biss, Fabrimode (Bel & Bo), GIKS Mode, Scapa, en Van de Velde.

Dat project, In-store improvement, is er op gericht aan te tonen wanneer en met welk logistiek concept de investering loont, niet alleen voor de producent en de retailer, maar ook voor de logistieke dienstverleners en de toeleverketen. Ook wordt bekeken hoe diefstal binnen de winkels met deze technologie beter kan beheerd worden. De resultaten worden in juni 2016 verwacht.