De onlineverkoop heeft vorig jaar in België alle records gebroken. “Wij verwachtten oorspronkelijk uit te komen op 7 miljard omzet, maar de 8 miljard euro waarop we stiekem hoopten, zal gehaald worden,” aldus Thomas Verbeeck, data-analist bij BeCommerce.

“De voorlopige schatting van de stijging van de webhandel in België ten opzichte van vorig jaar is 15%, maar vermoedelijk zal, door de boost die de verkoop tijdens de laatste weken kende, dit groeipercentage hoger zijn”, zo zei hij aan Gondola. Tijdens de eindejaarsperiode is ongeveer 1 miljard omzet geboekt, terwijl vorig jaar de gemiddelde omzet per kwartaal ongeveer 2 miljard bedroeg. De Sinterklaas- en kerstaankopen vertegenwoordigden vermoedelijk ca. 14% van de totale jaaromzet van de sector. “De definitieve cijfers zullen bekend gemaakt worden tijdens de BeCommerce Kick-Off Summit 2016, op 28 januari a.s.,” zo benadrukte hij tevens.

Carine Moitier, managing director van BeCommerce, is alvast opgetogen over de voorlopige cijfers: “De 8 miljard waarop we gehoopt hadden, zal behaald worden” bevestigt ze. Tevens meldt ze dat er het afgelopen jaar 440 000 online kopers bij kwamen. Drie op vier van die onlinekopers kopen regelmatig bij webwinkels, zes op tien zijn ouder dan 40 jaar.

Vooral diensten

Vooral online diensten blijken populair onder de Belgen. Zo worden vooral vliegtuig tickets, reizen, hotelboekingen, verzekeringen en event tickets online aangekocht. Bij de goederen zijn Amazon.fr, Bol.com en Zalando de favoriete online winkels van de Belg, zo blijkt tevens uit een studie van BeCommerce. Volgens Verbeeck is de verhouding tussen diensten en goederen in de jaaromzet van de Belgische webhandel ongeveer 50/50. Verder blijkt uit de bevindingen van BeCommerce dat één van de belangrijkste redenen om online te kopen tijdswinst is, gevolgd door het prijsvoordeel.

Ook in 2016 zal de e-commerce in België met een sterk percentage blijven groeien, zegt BeCommerce. Maar een becijfderde prognose wordt (nog) niet vrijgegeven.