Dun gezaaid zijn vandaag de beurzen die zich niet moeten heruitvinden op zoek naar een tweede adem. Eén van de kleppers in onze branche, de “Ijzerwarenbeurs” is hier niet aan ontsnapt. Nadat men reeds was over gegaan tot een tweejaarlijkse beurs, heeft men dit jaar besloten het zaakje ook met een dag in te korten (3 i.p.v. 4 dagen).

Vroeger eindigde de Eisenwaren op woensdag, met lege gangpaden én standen vanaf 12u ’s middags. Gondola was er nu op de laatste dag, en zag pas vanaf 15u30 de gangen wat leeglopen. Op het gros van de standen werd dan nog naarstig gewerkt, zij het in verlaagd (vermoeid?) tempo. Als we dan uit het perscommuniqué vernemen dat het bezoekersaantal met pakweg 44.000 professionelen op eenzelfde niveau bleef dan in 2014, lijkt op dit punt de missie alvast geslaagd: evenveel bezoekers, maar een dag minder werk en kosten voor de exposanten! Het mag, nee moet, onze vrienden van DIY & Homing aan het denken zetten.

EISEN Award 2016

Een internationale beurs is het moment bij uitstek om nieuwe producten te tonen. Jammer genoeg ontbreekt het daar vaak wat aan. De EISEN Award 2016 is een steun in de rug van bedrijven die blijven innoveren. Ons vielen vooral twee genomineerden op: het Canadese TC Tools heeft een range heel raar ogende, maar innovatieve multifunctionele handgereedschappen. Men wil hier duidelijk een nieuw marktsegment mee creëren en dat juichen we toe! Het voorgestelde model TC Tool 115 combineert niet minder dan 11 functies die van pas komen bij grondbewerking.

Ook de Duitse fabrikant van accessoires voor gereedschappen, Wolfcraft, zat met zijn 3-in-1 “hamer-trekijzer” tool in de categorie van multifunctionele tools die het de gebruiker (ook de Doe-het-zelver) makkelijker maken. Met deze tool wordt parket en laminaat leggen kinderspel.

DIY Boulevard à la China

De Eisenwarenmesse innoveerde zelf ook. “The DIY Boulevard was een absoluut hoogtepunt van de editie 2016 en lokte erg veel bezoekers”, aldus Katharina C. Hamma, COO van Koelnmesse. Met deze Boulevard, een brede gang midden hall 5 van zowat 230 meter lengte, opende de Eisenwarenmesse expliciet de beurs naar de DIY-sector en stapt dus af van de zuiver of “Pro” gebruik afgestemde producten en aanbieders. Het lokte een aantal vroegere afhakers terug naar de beurs: Abus, Burg-Wächter, Fischer, Steinel en Tesa om er enkele te noemen. Een 40-tal exposanten stond er zij aan zij op identieke, kleine stands. Of hoe men van de Chinezen en hun standaardbenadering ook wat beursdeelnames betreft, heeft geleerd.

Het was niet het enige punt waarop de Chinezen nu eens gekopieerd werden. Wat moeten we anders denken van gegroepeerde standen voor Europese laden? Italianen in allemaal identieke “hokjes”, Duitse bedrijven die zich groepeerde in regio’s, etc. Het waren in tegenstelling soms de Aziaten die nog moeilijk als dusdanig te onderscheiden waren, met een “klinkende” merknaam, soms grote standen en een uitstraling die aan de beste A-merken doet denken.

E-commerce ontbreekt niet

Nog een innovatie van de beursorganisatoren was de prominente e-commerce Arena die de verbinding vormde tussen de belangrijke hallen 4 en 5 en het dagthema e-commerce op de openingsdag! Diverse online aanbieders stonden er gegroepeerd. Meest in het oog springend uiteraard was de grote Google-stand en de stand van Alibaba.com!

De Eisenwarenmesse heeft een belangrijke stap gezet met deze wijzigingen en stelt zich duidelijk tot doel een breder professioneel publiek aan te trekken. Het lijkt ons niet meer dan logisch door de vervagende kanalen, de niet meer te stoppen omnichannel retailing en de steeds onduidelijker wordende grens tussen “DIY” en “Pro”, ook in België.