Op 11 mei is het Digital Pay Day, een dag in het leven geroepen door de betaalsector (jaja, die bestaat!) om het elektronisch betalen te promoten. Als het verleden ons iets heeft geleerd, dan is het dat vooruitgang op gebied van elektronisch betalen pas mogelijk is als banken, betaalschema’s, handelsfederaties en leveranciers van betaaldiensten er samen hun schouders onder zetten. En dat is nodig. We hebben in ons land een achterstand opgelopen op vlak van elektronisch betalen. In België zijn er 16.000 betaalterminals in winkels per miljoen inwoners. Daarmee doen we het op Europees niveau barslecht.

In de jaren negentig liepen we nochtans voorop door oplossingen als de elektronische portefeuille Proton. Vandaag vinden handelaars in het buitenland het erg ouderwets dat niet alle Belgische betaalkaarten contactloos zijn. Het is maar een voorbeeld van het feit dat de betaalsector – enkele uitzonderingen niet te na gesproken - eigenlijk te lang op haar lauweren heeft gerust.

De grote uitdaging is natuurlijk om niet enkel de achterstand in te lopen, maar voorop te gaan lopen. Want laten we ook eens in de glazen bol naar de – niet zo verre toekomst - kijken: we moeten als Belgische betaalsector het licht van de zon niet ontkennen. De Googles en de Facebooks van deze wereld zijn perfect in staat om hun betaaloplossingen massaal uit te rollen. De grote Silicon Valley jongens hebben eigenlijk de perfecte kaarten in handen: ze zitten vandaag al in de smartphone van ongeveer iedereen. De enige reden waarom ze nog niet massaal inzetten op het uitrollen van hun betaalproducten is waarschijnlijk te verklaren doordat ze eigenlijk een te brede focus hebben: waar willen ze écht op inzetten? Advertising, AI, zelfrijdende wagens? En moeten ze niet eerst een aantal privacy-gevechten winnen?

In dit artikel