Iets meer dan twee jaar na het uitbreken van de gezondheidscrisis zijn in de retailsector nog dagelijks de sporen daarvan te zien. De dispensers met handalcohol en de beschermwanden van plexiglas zijn ongetwijfeld de meest zichtbare tekenen, maar ook andere, diepgaandere en duurzamere veranderingen zijn doorgedrongen in de inrichting en het concept van onze winkels.

Even terug naar het eind van de winter 2020. Nadat we enkele weken via de media angstvallig de snelle opmars van de coronapandemie overal ter wereld hadden gevolgd, viel ook in België het loodzware verdict: de overheid stelde een strenge lockdown in. We moesten onze sociale contacten zoveel mogelijk beperken en alle winkels gingen dicht, behalve essentiële handelszaken als supermarkten voor voeding en apotheken. En zelfs voor de openstelling van die verkooppunten golden uiterst strenge regels. Van de ene dag op de andere was de retailsector niet meer herkenbaar. Later, na verloop van dagen, weken en maanden, werd de wurggreep langzaam gelost en schikte de sector zich naar de nieuwe gezondheidssituatie, met een groot aantal aanpassingen. “We moesten overal bewegwijzering aanbrengen, de wettelijk verplichte veiligheidsvoorschriften volgen, de bezoekersstromen in de winkels organiseren, desinfecterend materiaal voorzien, afscheidingen in plexiglas aanbrengen op de toonbanken, …” , herinnert zich Gwenaël Hanquet, partner bij Minale Design Strategy. Naarmate de gezondheidscrisis voortduurde, moesten we minder improviseren dan in het begin en werd met al die voorzieningen rekening gehouden bij het uitstippelen van het traject dat de klanten in de winkels doorlopen. “Producten om mensen te geleiden, zoals afscheidingswanden, toegangspoortjes, beschermings­systemen en digitale oplossingen voor toegangscontrole, voor bewegwijzering of om het aantal klanten te tellen, kenden een economische boom, ook al was die maar tijdelijk”, bevestigt Eric Meynckens, sales manager België bij ITAB, een bedrijf dat gespecialiseerd is in materiaal en oplossingen voor winkels.