Hier en daar rijst er verzet tegen Black Friday, onder meer omdat het dodelijk zou zijn voor lokale handelaars, maar retailers en merken maken zich op voor een recordverkoop. Het Amerikaanse winkelfenomeen is groter geworden dan Kerstmis. Hoe slaagde het daarin?

Al maanden maakt MediaMarkt er werk van om van BlackFriday een echte eindejaarssprint te maken. De elektro-winkelketen zette gisteren al zijn ‘Black Week’ in, een golf van promoties bedoeld om vrijdag te eindigen met Black Friday. Het aanbod voor de consumenten is niet mis: “Haal uw aankoop af bij MediaMarkt slechts drie minuten na uw online bestelling”. “De drukste en meest intense periode van het jaar is vandaag die in de dagen voor en op Black Friday”, zegt Jannick De Saedeleer, woordvoerder van MediaMarkt. “De reden daarvoor is dat mensen hun aankopen voor Kerst steeds vroeger willen doen, maar ook omdat we op Black Friday promoties doen op nieuwe producten en niet op einde stocks.” Officieel duurt het van de Verenigde Staten overgewaaide fenomeen maar vier dagen, beginnend met de dag na Thanksgiving, en vond het enkel plaats in fysieke winkels. Vandaag geldt dat al lang niet meer. Sinds het in 2016 voor het eerst bij ons opdook, werd Black Friday verlengd tot meerdere weken en speelt het zich zowel in fysieke winkels als online af, met Cyber Monday als afsluitende koopdag, dit jaar op maandag 30 november. Volgens een enquête van iVox bij ongeveer 1.000 Belgen, op vraag van de site tweedehands.be, kennen 93% van de Belgen vandaag Black Friday. Om het belang van de koopjesdag nog duidelijker in de verf te zetten: vorige week vrijdag overwoog de regering om Black Friday niet te laten plaats vinden om wat meer ademruimte te geven aan de kleinere winkels, maar uiteindelijk werd besloten om de koopdag te laten doorgaan.