Maaltijdboxleverancier HelloFresh wil zijn CO2-uitstoot zoveel mogelijk verminderen. Daarom werkt het bedrijf sinds oktober 2019 met nieuwe transportplanningsoftware om in de gehele Benelux zijn routes te optimaliseren. Daarnaast investeert het in een elektrische vloot, waarmee het dit jaar nog de Gentse binnenstad 100 procent emissievrij wil bezorgen. 

Dat retailers en merken de laatste maanden volop aan het investeren zijn in duurzamere oplossingen, staat buiten kijf. En het zijn niet alleen de fysieke maar ook de online spelers die hun steentje bijdragen.  Zo wist HelloFresh zijn CO2-uitstoot bij bezorgingen in België de laatste tijd al flink te verminderen dankzij de opening van vier transporthubs in Gent, Kluisbergen, Namen en Rumst en het inzetten op Belgische voertuigen met Belgische chauffeurs. Om die CO2-uitstoot in de gehele Benelux echter nog verder te beperken, gaat de bezorgdienst nog een stapje verder en werkt HelloFresh nu ook sinds oktober 2019 met de rit- en routeoptimalisatie software van het Belgische bedrijf Conundra OptiFlow. Maatregelen zoals een meer efficiënt samengesteld rittenplan, het openen van extra transporthubs in België en ‘groene levertijden’, waarbij klanten zelf kunnen zien wat het meest duurzame bezorgmoment is, zorgen ervoor dat de bezorgers minder uren en kilometers maken voor het bezorgen van de maaltijdboxen. 

“Door de uitrol van deze initiatieven en de implementatie van Conundra OptiFlow, besparen we maandelijks maar liefst negen ritten rond de aarde. Concreet komt dat neer op 58.000 km per week, ofwel op jaarbasiszo'n 3 miljoen km”, vertelt Thomas Stroo, COO van HelloFresh Benelux. “Daarnaast zit de laadruimte van onze bezorgbusjes 16 procent voller. Opgeteld zorgt dit alles voor een reductie van 867 ton CO2 in de Benelux op jaarbasis.” 

Emissievrije bezorging in Gent

En dat is niet alles. “Duurzaamheid dragen we hoog in het vaandel bij HelloFresh. Zo heeft ons distributiecentrum een BREAAM Certificate of Excellence”, vervolgt Stroo. “Naast de initiatieven die we vandaag reeds nemen, werken we ook al aan de volgende groene stap: bezorging van onze maaltijdboxen met elektrische busjes en dus geheel emissievrij. We willen deze zomer nog de eerste compleet emissievrije bezorgingen doen in Gent en Antwerpen.” De maaltijdboxleverancier werkt daarom samen met verschillende autofabrikanten om dit mogelijk te maken. Het uiteindelijke doel? “Tegen het einde van 2022 de helft van de gehele Benelux bezorging elektrisch te kunnen verzorgen”, besluit Thomas Stroo.