Greenyard en We’re Smart, opgericht door de bekende groentekok Frank Fol, slaan de handen in elkaar en gaan de komende 5 jaar samenwerken om het gebruik van groenten en fruit te promoten en te versnellen. “We willen mensen helpen om op een correcte, gezonde en duurzame manier te eten", aldus Hein Deprez, co-CEO van Greenyard.

Het gebruik van groenten en fruiten promoten en versnellen, dat is het doel van de 5-jarige samenwerking die Greenyard, wereldwijde leverancier van groenten en fruit, en We're Smart, 's werelds belangrijkste culinaire referentie voor groenten en fruit, aangaan. Het is niet de eerste keer dat de twee partijen de handen in elkaar slaan. Co-CEO en oprichter van Greenyard, Hein Deprez en Frank Fol, het gezicht achter We're Smart, kennen elkaar al 20 jaar en werkten al eerder samen aan verschillende initiatieven om bijvoorbeeld de convenience van fruit en groenten in supermarkten te verhogen. Met deze nieuwe samenwerking willen ze nog een stap verder gaan en consumenten aanmoedigen om slimmere dieetkeuzes te maken en tegelijk hun ecologische voetafdruk te verkleinen. "Groenten en fruit hebben nog nooit zo hoog op de agenda gestaan, of het nu is in het debat over ons klimaat of over onze gezondheid. Wat wij willen is consumenten helpen om op een correcte, duurzame en gezonde manier te eten door meer te focussen op pure producten zoals groenten en fruit. Met de huidige kennis en technologie kunnen we tegen 2050 de hele wereld voeden. Dat kan nu al met 80% van de huidige landbouwgrond en 50% van ons huidige waterverbruik, maar dan moeten consumenten hun dieet wel omgooien. Ze moeten tot 70% minder vlees gaan eten en kiezen voor pure producten. Wij willen hen daarbij helpen door hen concrete tips&tricks te geven over hoe ze groenten en fruit kunnen gebruiken. Want veel mensen eten al wel fruit en groenten omdat deze producten gezond zijn, maar we willen hen ook tonen dat ze ook gewoon lekker en heel voedzaam zijn!"

Kantelpunt

De laatste jaren is de populariteit van groenten en fruit toegenomen. Dat heeft onder meer te maken met de toegenomen aandacht voor duurzaamheid, de focus op 'bewuster leven' die ontstaan is tijdens corona, maar ook de trend naar veggie en vegan. "De laatste 2 jaar zien we dat er een ommekeer is gekomen", vertelt groentekok Frank Fol. "Topchefs werken bijvoorbeeld steeds vaker volledige menu's of zelfs concepten uit rond groenten en fruit. Daarnaast merken we dat steeds meer consumenten open staan voor een grotere focus op groenten en fruit in hun bord. Dus dat is al een grote stap vooruit, maar het kan nog beter!" Om nog meer mensen aan te sporen om groenten en fruit te consumeren en een echte ommekeer teweeg te brengen, is er volgens Greenyard nood aan meer kracht en impact. En die kracht kan gerealiseerd worden door op te schalen en samen te werken met bedrijven als We're Smart. "Via onze samenwerking hopen we nu nog meer chefs, consumenten thuis, food start-ups en food serviceproviderste te inspireren om groenten en fruit centraal te stellen in hun keuken", vult Frank Fol aan. "Samen zullen we de rol van puur plantaardig voedsel voor mensen over de hele wereld verder vergroten. Dat zullen we doen door een creatief en aantrekkelijk aanbod op de markt te blijven brengen en daarmee samen een duurzamere en gezondere wereld te creëren."

Initiatieven

Om dat te realiseren zullen de twee partijen enkele initiatieven lanceren die het gebruik van groenten en fruit zullen bevorderen en voedselverspilling helpen tegengaan. Denk daarbij aan het delen van makkelijk te bereiden pure plantaardige gerechten via diverse kanalen of het samen uitwerken van innovaties op het gebied van pure plantaardige voeding. Zo stelt We're Smart - dat individuen, restaurants en bedrijven die groenten en fruit centraal stellen in hun keuken erkent en promoot - haar interne expertise en toegang tot haar wereldwijde netwerk van experts op vlak van pure plant(aardige)voeding ter beschikking om samen nieuwe producten te ontwikkelen voor Greenyards klanten. "Daarbij vertrekken we vanuit de behoefte van de consument en werken we aan producten die niet alleen gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te bereiden zijn, maar die ook van de hoogste kwaliteit en lekker zijn", vertelt groentekok Frank Fol. Nog andere acties? "Gisteren lanceerde Greenyard een nieuw eigen Instagram-kanaal (@greenyard.stories) om eindconsumenten te inspireren over hoe ze heerlijke, duurzamere en gezonde maaltijden kunnen maken. Op dat kanaal zullen niet alleen pure plantaardige recepten van Frank Fol verschijnen, maar delen we ook verhalen van groente- en fruittelers, foto's en recepten", verklaart Hein Deprez. "Op 23 oktober lanceren we ook ons kookboek Radilicious, een inspirerend kookboek van We're Smart waarin de 20 beste Europese plant-based chef-koks hun visie op de toekomst van voeding geven en die vertalen in diverse inspirerende plantaardige recepten. Het voorwoord is trouwens geschreven door Hein Deprez", vult Fol aan. "En op 24 oktober zal er nog een event rond groenten en fruit volgen in Brussel, maar daar kunnen we voorlopig nog niet meer over vertellen." Tot slot zal Greenyard ook naamsponsor zijn voor de jaarlijkse 'We're Smart Green Guide', dé culinaire gids met de beste groenten- en fruitrestaurants ter wereld, gerangschikt van 1 tot 5 "Radijsjes". 

"Er moet meer aandacht komen op politiek niveau"

Dat Greenyard en We're Smart hun samenwerking nu bekend maken, gebeurt niet zomaar. Het is namelijk de week van Groenten en Fruit, hét ideale moment om deze producten extra in de kijker te zetten. "Groenten en fruit zijn zo'n mooie producten, waar we niet alleen lekkere, gezonde en voedzame gerechten mee kunnen maken, maar die bovendien ook nog eens goed zijn om onze ecologische voetafdruk te verminderen. Ik vind dat we er als land nog niet fier genoeg op zijn. We moeten groenten en fruit gebruiken om ons land meer te promoten!", reageert Frank Fol. Ook Hein Deprez vindt dat er nog meer focus moet komen op groenten en fruit. "Op politiek niveau wordt er hier nog niet genoeg aandacht aan besteed. Daarom is het belangrijk dat we in de toekomst nog meer kracht krijgen om het belang ervan op de politieke agenda te brengen. Wij willen bottom-up werken. Als industrie moeten we samen met de retailers werken aan alternatieve en betere voedingsdiëten. We moeten onze kennis en info samenbrengen om het meest optimale assortiment aan de consument te bieden", vervolgt Deprez. "Bovendien is het nu het moment om verandering te brengen. De omschakeling naar een gezonder en duurzamer voedselsysteem versnelt, wereldwijd. ‘Pure-plant food’ ervaringen, dicht bij het oorspronkelijke gewas en gebaseerd op de natuurlijke kracht van groenten & fruit zijn de enige weg vooruit voor mens en planeet," besluit hij.