Carrefour België zette in 2023 een mooie omzetgroei van 9% neer. “Onze inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen. Het doel is nu om dit jaar opnieuw rendabel te zijn”, zegt Geoffroy Gersdorff. 

Geoffroy Gersdorff, afgezien van de resultaten van de Carrefour-groep, hoe zou u de resultaten van België meer in het bijzonder omschrijven?

Ze zijn positief, met een geconsolideerde omzetgroei van 9%. In het 1e semester groeiden we met 13,3% en in het 2e semester met 7,9%. Over het geheel genomen hebben we 6 opeenvolgende kwartalen van groei gehad. Wat vooral positief is, is dat deze groei niet alleen in waarde is, maar ook in volume. We winnen ook week na week marktaandeel terug in alle drie de winkelketens.

Hoe verklaart u dit?

In tegenstelling tot wat sommigen misschien zeggen, is de groei van Carrefour in 2023 niet te danken aan een "Delhaize-effect", na het sociale conflict bij Delhaize. We waren daarvoor al marktaandeel aan het terugwinnen. We hebben vooral hard gewerkt aan belangrijke criteria voor onze klanten: de koopkracht. Rond ons eigen merk, rond het onthaal van de klant. Rondom comfort in onze winkels en kwaliteit van uitvoering. Dit zijn niet alleen maar praatjes, het zijn cijfers en feiten, en de feiten zijn hardnekkig. Onze klanttevredenheidsindex gemeten door de NPS verbetert en bereikte een recordniveau aan het einde van het jaar. Dit alles is het resultaat van de inspanningen van onze medewerkers en franchisenemers, en zij mogen trots zijn op het werk dat is verricht. En we komen sterker uit 2023, en meer gewaardeerd door onze klanten. Dit betekent dat we onze inspanningen willen voortzetten en sterke keuzes willen blijven maken, zodat we in 2024 weer winstgevend kunnen zijn. Dat is duidelijk de richting die we opgaan.

Hoe maakt u deze keuzes?

We hebben enorm veel interactie met onze klanten, waarvan er 720.000 elke dag onze winkels bezoeken. We hebben meer dan 3.000 interacties met klanten per week, in de vorm van vragen of opmerkingen. En we hebben het hele jaar door 400 thematische klantentafels uitgevoerd om precies te begrijpen wat onze klanten willen. Dus 400 klantentafels zijn deze thema's, dus we nemen elke keer één onderwerp. En het is heel duidelijk dat koopkracht nog steeds de grootste zorg is. We vechten elke dag om hierop te reageren. We zijn in gevecht tegen inflatie. Inflatie bestrijden is niet alleen de laagste prijzen hebben, dat model is geen oplossing. We bieden elke week meer dan 400 promoties. Ons loyaliteitsprogramma is het populairste van het land, met 2,3 miljoen ingeschreven huishoudens, en het wordt gezien als het programma dat het beste voldoet aan de verwachtingen van de klant.

Wat is de meest positieve uitkomst van al uw onderzoeken?

Vier belangrijke gebieden: ons loyaliteitsprogramma. Onze fysieke aanwezigheid, overal. Op de derde plaats onze keuze, ons food en non-food aanbod, het grootste van het land. En op de vierde plaats, het idee van een voedseltransitie op basis van biologische en lokale producten.

Hoe gaat u de inflatie tegen?

We zijn bezig met onze zesde prijsverlaging. We onderhandelen om de prijzen te verlagen, maar daarnaast hebben we promoties, een loyaliteitsprogramma en ons assortiment, dat door klanten wordt gezien als de beste manier om hun budget te beheren, omdat het producten van de eerste prijs, eigen merken en nationale merken biedt. Dit betekent dat klanten kunnen kiezen op basis van hun werkelijke behoeften en hun budget. We hebben enorm aan ons assortiment gewerkt. We hebben het gedeeltelijk verkleind, maar we zijn nog steeds veruit de beste in zowel nationale merken als huismerkproducten. Het assortiment Carrefour-producten is met 3.300 artikelen het grootste van het land. Maar het is niet alleen een kwestie van grootte. De afgelopen jaren hebben we 100% van onze recepten vernieuwd. Klanten kunnen dit zien en het stelt hen in staat om over te stappen op een dieet met minder suiker, minder zout en minder verpakking. We hebben controversiële stoffen afgeschaft. We hebben ons woord gehouden over alles wat we hebben aangekondigd in de voedselwet, en dit betekent dat consumenten Carrefour-producten 30% goedkoper kunnen vinden dan nationale merken, en van betere kwaliteit. We hebben er nog nooit zoveel van verkocht: één product op twee. En 

Wat blijft er over voor de merken?

Het gaat er niet om ze tegen onze huismerken op te zetten. We willen de leider zijn op het gebied van nationale merken en historisch gezien hebben we altijd de ruimste keuze geboden. We willen ze steunen. Om een nationaal merk in onze schappen te houden, moet het toegankelijk en betaalbaar zijn voor de consument. Ten tweede moeten ze toegevoegde waarde bieden ten opzichte van onze eigen merken. Daarom gaan we een nieuw innovatieprotocol ontwikkelen om de innovatie van het nationale merk te stimuleren. We willen een partner zijn in de herlancering, de beste ambassadeur. Maar er zijn twee dwingende voorwaarden.

Hoe beheer je drie zeer verschillende formats?

Elk formaat heeft zijn eigen folder. Maar het gaat veel verder dan dat. Elke winkel heeft zijn eigen geoptimaliseerde assortimentslogica, die we aanpassen aan hun omgeving en klantenbestand, en we gebruiken alle gegevens die we hebben om dit te doen. We gebruiken alle gegevens die we hebben om dit te doen, niet alleen om ze aan te bieden aan leveranciers, maar ook om ze zelf te exploiteren.  We observeren gedrag en doen suggesties om het assortiment aan te passen. Dit soort werk was niet te doen door Excel-bestanden samen te stellen, dus we maken nu gebruik van de nieuwe tools die de Groep heeft ontwikkeld, zoals de Assortment Builder.

Is uw belangrijkste doelstelling om in 2024 weer winstgevend te zijn?

Natuurlijk, en we hebben gewerkt aan alle dashboardindicatoren, van productiviteit in de winkel tot de uitrol van de Maximethode, waarbij producten op pallets worden gepresenteerd in schapklare verpakkingen. We hebben net nieuwe apparaten geïntroduceerd die alle taken van een winkelmedewerker centraliseren op één tool. Het is verbazingwekkend om te zien - je kunt de voorraad controleren, een bestelling plaatsen, een prijs wijzigen, een poster laten drukken, enzovoort. We hebben onze transportfaciliteiten uitgebreid en werken momenteel aan de efficiëntie van onze volumevoorspellingen. We hebben gewerkt aan leveringsfrequenties voor onze logistiek en aan energiekosten, die we met 12% hebben verlaagd. We werken dus op twee fronten: de aantrekkelijkheid van ons assortiment, onze promoties, ons loyaliteitsprogramma en ons merk Carrefour, en ook het verbeteren van onze winstgevendheid, die we tegen 2024 weer moeten hebben bereikt. We zullen er zijn. We zullen sterke keuzes blijven maken. We weten dat we de winstgevendheid van onze geïntegreerde winkels moeten verbeteren. We werken voortdurend in overleg met onze sociale partners. We luisteren naar hun voorstellen. We doen onze eigen voorstellen. En we moeten winkel per winkel naar oplossingen zoeken.

Is het een permanente en veeleisende job?

Ik besteed mijn tijd, met heel het uitvoerend comité, om ervoor te zorgen dat we de doelen bereiken die we onszelf hebben gesteld, en dat doen we, en op dit moment liggen we eerder voor op schema dan achter. We hebben winkels die in 2023 niet winstgevend waren, weer winstgevend zien worden. Het is een spel dat per winkel wordt gespeeld en iedereen heeft de verantwoordelijkheid om voor zijn eigen winstgevendheid te zorgen. Zo komen we er, door te spelen op zowel aantrekkelijkheid als kosten. We laten onze concurrenten doen wat ze willen, want wij hebben onze eigen geschiedenis en identiteit. We verdwalen vaak als we proberen iedereen bij te houden. Ik wil niet de goedkoopste zijn in België, tegen welke prijs dan ook. Ik denk dat klanten naar Carrefour komen omdat we ze iets anders vertellen - een ander assortiment, een andere service, andere formules met hetzelfde loyaliteitsprogramma, andere promoties. Te beginnen met ons engagement voor de voedseltransitie.

Is dit argument nog steeds relevant in tijden van inflatie?

Vandaag is het mogelijk om Belgische, gezonde en verantwoorde voeding te consumeren voor alle budgetten, en dat is wat we al jaren aantonen via de kwaliteitskanalen van Carrefour, korte distributiecircuits en ons eigen merk. We gaan in deze richting verder. Klanten begrijpen dat wat ze consumeren een impact heeft op hun gezondheid. Ze hebben begrepen dat hun consumptie een impact heeft op het milieu, maar ze zijn nog steeds een beetje in de war, of het nu een kwestie van budget of kennis is. Het is aan ons om hen te begeleiden en te helpen. In dit bedrijf kunnen we trots zijn op onze geschiedenis van relaties met lokale producenten en bedrijven. Met sommigen van hen werken we al 20 jaar samen, met langetermijncontracten. We zijn al 22 jaar betrokken bij de landbouw in Libramont. En we doen het niet voor het geld. We zijn hier omdat we een rol moeten spelen. De boerengemeenschap heeft volkomen legitieme eisen. Nu moeten we het juiste evenwicht vinden. We zullen ons blijven inzetten om de Belgische landbouw te promoten.

Zijn er concrete plannen voor 2024?

We hebben de afgelopen weken 6 winkels geopend, in stadscentra. We gaan er 20 openen en als onderdeel van deze uitbreidingsmodellen gaan we ook beginnen met het uitrollen van Buy Bye, onze automatische winkels in de vorm van stand-alone koelkasten, als aanvulling op een express of een markt. Er is dus altijd genoeg te doen. Tot slot is er de B2B-markt, die we geleidelijk aan willen uitbreiden. We hebben voortdurend speciale aanbiedingen en dit moet ons in staat stellen om te voldoen aan de groeiende vraag van KMO's, verenigingen en anderen. Over het algemeen zullen we onze inspanningen voortzetten. Ik ben hier nu anderhalf jaar en het heeft resultaten opgeleverd. We gaan iets goed doen, want onze medewerkers, onze franchisenemers en onze klanten verdienen het. Ik ben erg vastberaden. En ik denk dat we veel in dit bedrijf hebben om ons daarbij te helpen.