Nederlanders kopen vooral online omdat ze daarmee geld besparen. Dat is ook de belangrijkste motivatie van de Belgische consument. Dat blijkt uit het rapport ‘E-commerce buiten de grens’ van ABN Amro. Het is bedoeld om de Nederlandse webshops aan te sporen om meer crossborder’ te verkopen, maar geeft onrechtstreeks interessante informatie over het koopgedrag van de Belgen.
Het rapport is mede gebaseerd op gegevens uit FutureBuy, het internationale onderzoek dat GfK in 2016 wereldwijd hield. Het besteedt aandacht aan de kansen en mogelijkheden van e-commerce in het buitenland. Het focust op vier landen, waaronder België, omdat 10% van de Nederlandse export naar ons land gaat. De andere landen zijn Duitsland, het VK en Frankrijk.
In 2015 vertegenwoordigde e-commerce 11% van alle Nederlandse retailverkopen. In 2016 is dit opgelopen tot 14%. Volgens Euromonitor International bedraagt de jaarlijkse groei van e-commerce tussen 2015 en 2020 wereldwijd 12%. Hoewel de fysieke winkel nog altijd het belangrijkste aankoopkanaal is, zal hier de jaarlijkse groei in dezelfde periode slechts 2% zijn.
Voor de Nederlandse retailmarkt voorspelt ABN AMRO in 2017 een volumegroei van 1,5%. Maar een aantal sectoren, waaronder mode en elektronica, kampt met aanzienlijke overcapaciteit in fysieke locaties. Daarom spoort de bank de sector aan om meer in te zetten op e-commerce, ook over de grens. Vandaar die analyse van de verkoopkansen in die vier landen.
Fysieke winkel
Uit het GfK rapport blijkt dat een product kunnen zien voordat je het koopt, wereldwijd (46%) de belangrijkste reden is om in een fysieke winkel te shoppen. Ook in Duitsland (59%), Nederland (58%), België (48%), Frankrijk (41%) en het VK (40%) is dit hét voorkeursargument. De andere motivatiefactoren zijn, in België, winkelen uit gewoonte (33%), geld besparen (25%), de probleemloze retournering (23%) en de betere informatie (22%).
Online
De dominante ‘driver’ voor online shoppen is daarentegen het financieel voordeel. Wereldwijd is dat de dominante factor in 52% van de gevallen. In ons land is dat percentage 50%, net als in het VK. In Frankrijk (48%) en Nederland (49%) is dat iets lager, in Duitsland merkelijk hoger (55%). Andere factoren om online te kopen zijn ‘winkelen is gemakkelijker’ (27%), een betere selectie (26%), ‘winkelen is sneller’ (25%) en een betere informatie (24%).
In België zijn die motivaties iets verschillend. Bij ons komt op de tweede plaats ‘winkelen is sneller’ (26%), gevolgd door ‘winkelen is makkelijker (22%), winkelen uit gewoonte (20%) en een betere selectie (17%).
Deelsectoren
Het rapport analyseert ook de motivaties van de kopers in zes deelsectoren: schoonheid en persoonlijke verzorging, consumentenelektronica, mode, kleine huishoudelijke apparaten, speelgoed en meubels & inrichting. De belangrijkste motivaties van de Belgische consument zijn, met lichte verschillen in de percentages, in alle zes de gevallen: het zien van de producten voor de fysieke winkels en geld besparen voor de webwinkels.