Het aantal zelfstandige handelaars dat ook online verkoopt is dit jaar fors gestegen. Iets meer dan de helft doet vandaag aan e-commerce tegenover amper 30% in 2014. Ook opvallend is dat bijna 6 op 10 handelaars ook online in het buitenland verkoopt. Dat blijkt uit een onderzoek van Unizo dat naar aanleiding van vakbeurs E-commerce Xpo in Kortrijk is gepubliceerd. De enquête werd afgenomen bij een kleine 400 zelfstandigen en KMO’s actief in de retail.
Vandaag hebben 9 op 10 zelfstandige handelaars een eigen website. Ze zeggen te beseffen dat online aanwezigheid een must is geworden om nieuwe klanten aan te trekken, om ‘top of mind’ te blijven voor bestaande klanten of om het de klanten gemakkelijker te maken. Die gaan vaak eerst online op zoek gaan naar het productaanbod, openingsuren, etc.
Uit die enquête komt vooral de sterke stijging naar voren van het aantal zelfstandige handelaars dat ook online verkoopt. In oktober j.l., wanneer de enquête werd afgenomen, deed 50,4% aan e-commerce tegenover 30,4% in 2014 en 36,0% in 2015.
De verkoop gebeurt vooral via de eigen webshop via een eigen webshop (63%) of via de eigen website (43%). In dat tweede geval gebeurt het bestellen per mail en betaalt de klant met een overschrijving. Andere kanalen zijn via een marktplaats zoals Storesquare, Bol.com, eBay,… (23%), via een gezamenlijke webshop met andere zelfstandigen of een leverancier (17%) en via Facebook store (7%).
Drempelvrees
De belangrijkste redenen die worden opgegeven om niet online te verkopen blijven gebrek aan tijd en/of kennis (43%), en een aanbod dat niet geschikt is voor online verkoop (43% in totaal, waarvan 28% aanbod van producten, en 15% dienstverlening). Andere redenen zijn de te hoge kostprijs (23%) en de te sterke prijsconcurrentie online (18%). Meerdere antwoorden waren mogelijk.
Op de vraag of de retailers die momenteel niet via e-commerce verkopen overwegen om binnen het jaar te starten met e-commerce, zegt amper 20% ‘ja’. Liefst 80% van hen is dus ook niet van plan om op korte termijn daarmee te starten.
Meer buitenlandse klanten
Bijna 6 op 10 handelaars (58%) met een webshop verkopen hun producten ook in het buitenland en 42% verkoopt enkel aan klanten in België. In 2014 was deze verhouding nog omgekeerd: bijna 65% alleen of voornamelijk in België en 35,6% ook aan buitenlandse klanten.
Op de vraag waar de buitenlandse consumenten voornamelijk gevestigd zijn, antwoordt 76% in de buurlanden, 23% in Europa en 1% buiten Europa. De hinderpalen die ondervonden worden bij de verkoop aan buitenlandse klanten zijn: verschillen in taal (website, facturen, etc., 24%), verschillen in juridisch kader (15%), het herroepingsrecht (14%), organisatie van logistiek (11%) en douaneformaliteiten (11%).
Logistiek
Uit de enquête blijkt tevens dat de zelfstandige handelaars op logistiek gebied nog een hele weg te gaan hebben. Slechts iets meer dan de helft (51%) van de online verkopers verstuurt via een logistieke partner (Bpost, Kiala, DHL,…), 47% zegt dat de klant zijn pakket in de winkel kan komen afhalen, 39% verstuurt ze zelf via de Post, en 25% levert de bestellingen zelf af bij de klant (meerdere opties konden worden opgegeven).
Ook de koppeling tussen verkoopprocessen (databanken, logistieke flows en IT-processen) blijft beperkt. Amper een derde (34%) heeft een webshop die gekoppeld is aan boekhouding, orderverwerking of voorraadbeheer. Dit is een status quo t.o.v. 2014.