Ahold Delhaize heeft een omzet van 19,8 miljard euro bereikt in het eerste trimester van dit jaar. De Belgisch-Nederlandse groep zet zijn groep verder, al wordt die wel geremd in Europa en gered in de VS.

Van januari tot en met maart is de verkoop van Ahold Delhaize (bij constante wisselkoers) met 3,6% gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2021, om uit te komen bij 19,8 miljard euro. De operationele winst daalde licht en bedraagt 818 miljoen euro (-5,4%), terwijl de onderliggende exploitatiemarge 4,2% bedraagt, tegenover 4,6% in het eerste trimester van vorig jaar. De marge leed onder de verhogingen van de arbeidskosten, distributie en energie. De online verkoop zien ook een terugval met 1% (bij constante wisselkoers), na een groei van 103,3% in het eerste trimester van 2021. Een krimp die toe te schrijven is aan bol.com, waarvan het omzetcijfer met 7% gedaald is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Zonder bol.com groeide de online verkoop van de groep met 4,6%.

VS redden Europa

De resultaten van de groep laten een groot contrast zien aan de ene en de andere kant van de Atlantische oceaan. De netto verkoop in de VS is verhoogd naar 12,2 miljard euro, een stijging van 5,8% (bij constante wisselkoers). Brandstoffen buiten beschouwing gelaten, is de vergelijkbare verkoop gestegen met 3,3%. De onderliggende exploitatiemarge is gestegen met 4,4% (-0,4 procentpunt bij constante wisselkoers). Met een 38ste trimester op rij groei presteert Lion Food goed.

In Europa daarentegen was de netto verkoop goed voor 7,6 miljard euro (+0,3% bij constante wisselkoers), de vergelijkbare verkoop zonder brandstof is teruggevallen met 3,1%. In het eerste trimester van 2021 lieten ze nog een groei van 8,3% zien. De onderliggende exploitatiemarg bedroeg 3,5% tegenover 4,7% in dezelfde periode vorig jaar. “De heropening van de kantoren en de verschuiving van bepaalde consumptieuitgaven naar reizen en restaurants hebben bijgedragen tot die evolutie”, aldus Ahold Delhaize, dat er aan toevoegt dat zijn marktaandelen sterk gebleven zijn in Europa. “Albert Heijn heeft zich laten opmerken met stevige winst in marktaandeel.”

Moeilijke Belgische markt

«Om de marktomstandigheden die we vaststellen in Europa, en zeker in moeilijke markten als de Belgische, concentreren we ons op twee belangrijke strategieën om onze merken en onze band met de consument te versterken”, zegt Frans Muller, voorzitter en CEO van Ahold Delhaize. “Ten eerste versterken we onze commerciële positie door versneld onze geslaagde prijs- en getrouwheidscampagnes uit te rollen zodat iedereen van toegankelijke prijzen geniet. Ten tweede zijn kostenbesparingen belangrijker dan ooit om de klant de scherpste prijzen te bieden zonder minder in groei te investeren.”

Ahold Delhaize heeft de perspectieven voor het jaar 2022 bijgesteld, meer bepaald voor de onderliggende exploitatiemarge van 4%. “In het geheel ben ik tevreden van de prestatie van de onderming in een steeds moeilijkere context”, besluit Muller. “De resultaten van het eerste trimester zijn globaal boven onze verwachtingen, ondanks macro-economische druk die voortkomt uit de oorlog in Oekraïne. In het tweede trimester zullen een goed aantal tendenzen uit de eerste drie maanden verdergezet worden. Daardoor houden we rekening van wisselende elementen, waardoor we verwachten dat het onderliggende BPA (winst per aandeel, nvdr) vergelijkbaar is met dat van 2021. De overige prognoses voor het hele jaar blijven dezelfde.”