BeCommerce lanceert in België de Ecommerce Benchmark. Deze tool is een jaar geleden uitgewerkt door de Ecommerce Foundation en is al in een aantal landen geïntroduceerd. De benchmark is bedoeld om e-commercebedrijven toe te laten om resultaten op een anonieme en veilige manier te vergelijken. Daarna kunnen ze hun e-commerce-activiteiten verbeteren.

Volgens de koepel van Belgische e-commercebedrijven zit deze sector volop in de lift en zijn daarom betrouwbare en relevante gegevens over de sector zo belangrijk om een e-commerce strategie te ontwikkelen.

De Ecommerce Benchmark is een gratis service die BeCommerce nu aanbiedt. In de databank vindt men betrouwbare data over de sector, zodat online handelaars in staat zijn om hun prestaties te vergelijken met die van soortgelijke bedrijven. De anonieme tool is toepasbaar voor kleine, middelgrote en grote e-commerce bedrijven, zowel voor de B2B als de B2C markt.

De Ecommerce Benchmark wordt door de Ecommerce Foundation internationaal uitgerold. De eerste deelnemende landen zijn Oostenrijk, Denemarken, Polen en Nederland. Nu komt ook België daarbij. Ook verenigingen buiten Europa hebben interesse getoond in de Ecommerce Benchmark.

KPI’s aanleveren

Vorig jaar lanceerden we de BeCommerce Market Monitor, die al snel is uitgegroeid tot de referentie voor e-commerce cijfers op de Belgische markt. Met de lancering van de Ecommerce Benchmark in samenwerking met de Ecommerce Foundation, willen we onze rol als informatiebron blijven uitvoeren en nu ook bedrijven helpen hun e-commerce activiteiten te verbeteren,” aldus Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce.

Met de bijdrage van de webshops zal BeCommerce in staat zijn data te verzamelen over de Belgische e-commerce markt en hen KPI’s kunnen aanleveren ter verbetering van hun e-commerce strategie. De Ecommerce Benchmark maakt het ook mogelijk voor bedrijven om hun e-commerce prestaties te vergelijken met de marktleider in hun sector,” aldus Moitier.

Wat wordt er gemeten?

Op basis van het Bonsing/Mann-model meet de Ecommerce Benchmark 21 prestatie-indicatoren. “De hele ‘customer journey’ wordt gebenchmarkt, inclusief de interne en externe organisatorische en financiële prestaties,” aldus Moitier.

Deze 21 ‘online key e-commerce indicators’ zijn onderverdeeld in zes groepen die overeenstemmen met het traject van een e-commerce bestelling. Er wordt gestart met de ‘oriëntatie’ van de klant (bounce rate,…). Nadien komen de ‘selectie’ (de wijze waarop hij bestelt, het percentage van ‘baskets’ die voor de transactie worden achtergelaten,…) en de ‘transactie’ zelf (conversieratio, gemiddeld aantal items,…). In de vierde groep zitten de benchmarks over de levering (kost per zending, retourpercentage,…). De twee laatste zijn ‘customer care’ (met o.a. het percentage terugkerende klanten) en ‘financial/organisation’ (jaarlijkse omzetgroei, ration omzet/FTE, EBITDA-marge,…).