bol.com
Exclusief
bol.com
Handelsfederatie Comeos vroeg aan professor Roel Gevaers van de Universiteit Antwerpen om een portret van het het Belgische e-commercelandschap uit te tekenen. De oefening vergeleek de prestaties van de Belgische e-commerce met die van de buurlanden en keer naar de fysieke locatie van waaruit de goederen worden verstuurd. Gezien de resultaten, die de federatie alarmerend vindt, roept Comeos op tot het nemen van maatregelen.
De eerste bevinding van de studie gaat over de omvang van de markt voor online verkochte goederen, exclusief alle diensten (streaming, reizen, vliegtuigtickets …). Deze is 9,6 miljard euro waard in ons land, vergeleken met 24,3 miljard euro in Nederland, 100 miljard euro in Duitsland en 54,5 miljard euro in Frankrijk. Al moet er bij deze verschillen ook rekening gehouden worden met het aantal inwoners van elk land: 11,69 miljoen in België, 17,7 miljoen in Nederland, 83,8 miljoen in Duitsland en 68 miljoen in Frankrijk. Nederlandse consumenten lijken veel meer van e-commerce te houden dan die in de andere genoemde landen, waar de aankoopratio per inwoner redelijk vergelijkbaar is.
Wat veel verontrustender is, is waar de pakjes vandaan komen. In 2018 waarschuwde Comeos al dat er een verschuiving aan de gang was van distributiecentra die net over de grens gebouwd werden en niet in België, waardoor een groot deel van de online markt aan de Belgische handelaars ontsnapt. De cijfers van de studie van 2024 bevestigen dit. Om de oorsprong van de bestelling te achterhalen werd er gekeken naar waar het warehouse gelegen was van waaruit de goederen werden verstuurd. “De resultaten spreken boekdelen”, stelt Comeos. “Slechts 27% van de door Belgen bestelde pakketjes komt uit België, 41% komt uit Nederland. Duitsland is goed voor 14%, Frankrijk 6%.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?