Dreambaby, de babyspecialist van Colruyt Group, lanceert vandaag in 6 winkels een tweedehandsservice. Het is daarmee de eerste Belgische babyretailer die de combinatie van nieuw en tweedehands mogelijk maakt. 

De vraag naar tweedehands groeit al jaren sterk, ook bij babyspullen. Uit marktonderzoek van Colruyt Group in 2020 bleek dat al 32% van de Belgen hun babyspullen tweedehands wilde aankopen. Ouders kiezen doorgaans voor een mix van nieuw (55%) en tweedehands (45%). Dat laatste gaat specifiek over het hergebruiken, gratis krijgen van familie en vrienden of zelf tweedehands aankopen. Ouders kopen voor hun eerste kind gemiddeld zo’n 14% tweedehandsspulletjes zelf aan. Dreambaby speelt met zijn nieuwe service in op de veranderende markt en is bovendien de eerste Belgische babyretailer die de combinatie van nieuw en tweedehands zowel in de fysieke winkels als online (via click&collect) zal aanbieden.

In eerste instantie wordt de service Dreambaby Tweedehands aangeboden in 6 winkels: Denderleeuw, Merksem, Gent, Namen, Doornik en Bree. Van zodra alles goed is uitgerold volgt een uitbreiding naar andere winkels. Dreambaby kan rekenen op de jarenlange expertise van het vroegere NewStory, dat al tweedehands baby- en kinderspullen verkocht binnen Colruyt Group. "NewStory noteerde een verkoop van 90% van de spullen binnen de 6 weken, een veelbelovende trend", klinkt het bij Dreambaby.

Hoe werkt het?

Concreet kunnen verkopende klanten online een afspraak maken en hun tweedehands spullen bij een winkelpunt binnenbrengen. Alle merken komen in aanmerking, dus ook producten die oorspronkelijk niet door Dreambaby verkocht werden. Vanuit hygiëne- en veiligheidsoverwegingen worden autostoelen, matrassen, babykleertjes en zware commodes en kasten niet aangenomen. Nadat het tweedehandsproduct is binnengebracht, wordt het door de medewerkers van Dreambaby gecontroleerd op zichtbare gebreken en netheid, en gefotografeerd. De retailer stelt vervolgens de spullen online te koop via tweedehands.dreambaby.be. De verkoper bepaalt zelf de verkoopprijs en indien nodig kan Dreambaby hierbij adviseren. Dreambaby vraagt wel een service fee voor het in goede banen leiden van de verkoop. "De klant hoeft dus enkel het product ter beschikking stellen, Dreambaby regelt al de rest", vervolgt de retailer. Aan de andere zijde kan de koper zijn gekozen tweedehandsproduct vinden via de website of in de winkel, het artikel reserveren, vervolgens afhalen in een winkelpunt en daar betalen. 

“Ook met onverkochte producten gaan we slim aan het werk", reageert Dieter Struye, directeur non-food bij Colruyt Group. "Producten die na 6 weken niet verkocht geraken, worden ofwel voor een lagere prijs aangeboden gedurende 4 weken, weer opgehaald of kunnen klanten aan het goede doel schenken. Dat is voorlopig in Franstalig België het Rode Kruis, in Merksem is het Moeders voor Moeders, in Bree PRAGT en in Gent is het Babynest. We zijn nog actief op zoek naar aanvullende goede doelen, zodat we voor iedere winkel een lokaal initiatief kunnen steunen.”