Thuisleveringsdiensten zien de vraag kelderen door de corona-crisis. Zeker in Frankrijk, Spanje en het VK doen minder veel minder een beroep op Deliveroo, UberEats en anderen. Al is het beeld hier en daar genuanceerd.

De daling komt naar voor in cijfers van Similiar Web, dat het gebruik van apps en websites bijhoudt in de belangrijkste Europese markten. Met name in Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk maken veel minder mensen gebruik van thuisleveringsdiensten. Uit de cijfers blijkt dat Deliveroo in Frankrijk en Spanje het aantal klanten ziet dalen, terwijl het over het Kanaal een lichte stijging ziet.

De terugval is vooral te wijten aan de restaurants die door de corona-maatregelen de deuren moesten sluiten. Al zijn er ook thuisleveringsdiensten die een goed eerste trimester kenden, zoals Takeaway.com, dat een groei van 50% zag in die periode en in Duitsland zelfs een groei van +126%. Bij Deliveroo in België laat een ander geluid horen. "In het weekend van 14 maart hebben we een toename gezien, wellicht omdat veel mensen opriepen om de restaurants te blijven steunen in deze moeilijke tijden", zegt woordvoerder Rodolophe Van Nuffel. Nadien stabiliseerde de situatie, met cijfers die vergelijkbaar zijn tegenover die van vorig jaar.

Terugkeer naar zoals het was, dus?

Een terugkeer naar de situatie zoals ze was is er evenwel nog niet. Er is een zware dip geweest, maar door goed te communiceren komen er ook weer meer bestellingen. "Sommigen verkozen om dicht te blijven om in aanmerking te komen voor een premie. Toch zijn we een van de weinigen die niet zwaar geraakt zijn door de crisis", zegt Jitse Groen van Takeaway.com. "De impact zal beperkt blijven tot een tijdelijke vermindering." Bij Deliveroo zijn er verschillende aanpassingen gebeurd om de situatie zoveel mogelijk te normaliseren. Het platform heeft een direct communicatiekanaal in het leven geroepen voor restaurateurs. Ook de gebieden waar geleverd wordt, werden uitgebreid en tegelijk werden de inschrijvingskosten verminderd. "We zijn niet de grote winnaars van deze crisis, zoals sommigen graag denken. Maar we evolueren wel in de goede richting. De eerste signalen zijn bemoedigend: meer en meer restaurants gaan opnieuw open, wat een normalisatie teweegbrengt", aldus Rodolphe Van Nuffel.