Vanaf 2023 gaat Delhaize, in samenwerking met Europese snellaadspecialist Electra, 1.800 publieke snellaadpunten voor elektrische wagens installeren op de parkings van haar winkels. Dit snellaadnetwerk, dat 24/7 open is, wordt het grootste in de Belgische retailsector.

Vanaf 2035 is de verkoop auto's met benzine of een verbrandingsmotor verboden in Europa, en sommige steden zouden deze auto’s in de nabije toekomst zelfs kunnen weren.  Maar afgezien van de financiële en sociale belangen die dit voor de eigenaars met zich meebrengt, is de grote vraag: is België klaar voor deze deadline? Uiteraard niet, vooral niet in stedelijke gebieden, waar niet iedereen een garage heeft en waar veel te weinig oplaadpunten zijn.  Vandaag de dag zijn er minder dan 10.000 openbare oplaadpunten in ons land, en slechts een klein deel daarvan levert meer dan 50 kW vermogen waarmee 80% van de accu's in 30 minuten kan worden opgeladen. In Nederland is het aantal openbare laadstations al opgelopen tot 75.000 stuks, wat al aangeeft hoe ver ons land achterloopt.

Om dat probleem mee te helpen aan te pakken zal Delhaize vanaf volgend jaar zo’n 1.800 publieke snellaadpunten voor elektrische wagens installeren op de parkings van haar winkels. “Willen we ervoor zorgen dat elektrisch rijden echt ingeburgerd geraakt dan moeten we maken dat dat zo gemakkelijk mogelijk kan, bijvoorbeeld door automobilisten de kans te geven hun wagen op hun rijtraject of bijvoorbeeld tijdens het doen van de wekelijkse boodschappen op te laden. Een wijdverspreid en vrij toegankelijk laadnet is daarbij onontbeerlijk en daar willen wij, met de installatie van het grootste snellaadnetwerk binnen de retailsector in België, koploper zijn”, vertelt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize. 

Voor de ontwikkeling van haar vloot snellaadstations werkt Delhaize samen met het Franse Electra, specialist in het snelladen van voertuigen. Electra investeert meer dan 100 miljoen euro in dit project, in samenwerking met EDI (Electric by D’Ieteren). Concreet zullen bestuurder hun voertuigen tegen marktconforme tarieven kunnen opladen aan laadpalen met een vermogen van 150kW, dus 75 kW per laadpunt. Een laadpunt kan op voorhand vanop afstand gereserveerd worden, zodat klanten zeker zijn van hun laadbeurt en betalen kan met bankkaart, oplaadpas of via de Electra-applicatie. 

Met deze oplaadpunten wil de supermarktketen een extra service bieden aan haar klanten. Klanten kunnen tijdens hun winkelbezoek, dat gemiddeld zo’n 35 à 40 minuten duurt, namelijk hun elektrische wagen via het snellaadpunt tot 80% volladen. “Delhaize is zo mee met het leven van dat van haar klanten, die tijd uitsparen doordat ze het volladen van hun auto kunnen combineren met boodschappen doen”, stelt Xavier Piesvaux. Bovendien helpt Delhaize hiermee niet enkel zijn klanten. Er zijn namelijk ook laadpunten voorzien voor buurtbewoners die niet beschikken over een privélaadpaal of voor voorbijgangers op wiens route een Delhaize ligt. “Op die manier kunnen we ook nieuwe klanten aantrekken. Mensen die anders niet bij Delhaize winkelen zullen dat nu misschien wel doen omwille van het gemak dat ze ervaren door boodschappen doen en volladen te combineren”, besluit Piesvaux.