Een smak geld geven voor iets dat enkel virtueel bestaat: het klinkt gek, maar NFT’s, unieke digitale verzamelstukken, zijn een hype. Adidas verdiende er enkele dagen geleden in een handomdraai miljoenen dollars mee.

2021 was het jaar van de doorbraak voor NFT’s, non-fungible tokens. Als u zich even in de haren krabt: het gaat om digitale certificaten waarmee je exclusief eigenaar wordt van alle mogelijk denkbare virtuele creaties, van videofragmenten, digitale kunst, tweets tot memes en afbeeldingen. Zelfs een overwinning in een wielerwedstrijd kan als NFT verhandeld worden. Wout Van Aert ‘verkocht’ drie van de wedstrijden die hij in de voorbije twee jaar won als digitaal kunstwerk en kreeg er 47.000 euro voor. Ook andere sporters storten zich op het verkoop van NFT’s: hoe bekender, hoe meer ze opbrengen. De NFT’s zijn niet meer dan een soort digitaal aandenken, maar sommigen leggen er vlot geld voor op tafel omdat het ook unieke stukken zijn.

Veel mensen fronsen de wenkbrauwen bij de hype die ontstaan is rond de digitale verzamelobjecten: je hebt er om te beginnen vrijwel niets aan – ze bestaan enkel digitaal - en bovendien is de waarde ervan op weinig of niets gebaseerd. Een zeepbel, volgens critici. Daarbij kwamen de berichten dat de markt van de NFT’s na een sterke groei alweer een sterke terugval kende, nadat de markt in het eerste kwartaal van dit jaar een waarde van 2 miljard dollar bereikte. De waarde van NFT’s is heel volatiel, maar toch zien heel wat bedrijven er wel iets in. Vooral in de luxe- en modesector is er veel interesse voor - het is een manier om vermogende klanten iets exclusiefs aan te bieden en aan zich te binden. 

Adidas lanceerde zo vorige vrijdag Into the Metaverse, een collectie NFT’s waarmee eigenaars toegang krijgen tot exclusieve merchandise en virtuele kledingstukken. Het bedrijf verkocht 9.260 NFT’s aan het grote publiek, die in één seconde tijd uitverkocht waren. Adidas verdiende in totaal 23 miljoen dollar met alle NFT's die het introduceerde. Het bedrijf meldde op zijn site dat het ‘pas het begin’ was. In het verlengde van de NFT’s zien bedrijven steeds meer in virtuele producten. Ze zijn bedoeld voor Metaverse, de toekomst van het internet, volgens onder meer Mark Zuckerberg, waarin consumenten leven en shoppen in een virtuele wereld. Nike bijvoorbeeld nam RTFKT over, een bedrijf over dat gespecialiseerd is in virtuele sneakers. Niet iedereen is ervan overtuigd dat het ooit iets wordt met virtuele schoenen, kleding of andere koopwaar, maar voor een bedrijf als Nike is het op zich al een vorm van marketing om te tonen dat het er mee bezig is: het toont dat het de vinger aan de pols houdt.