De wereldwijde groei van de e-commerce zal de komende jaren aanhouden en zelfs versnellen. Dat zal vooral het geval zijn voor de cross-border online handel. Ook de retail zal daarvan kunnen profiteren, zegt een rapport in opdracht van DHL.
Dat rapport – The 21st Century Spice Trade: A Guide to the Cross-Border E-Commerce Opportunity – gaat dieper in op markten en producten die het grootste groeipotentieel bieden, de motivaties en voorkeuren van klanten die internationaal online kopen en de succesfactoren voor onlinehandelaars die willen uitbreiden naar het buitenland.
Volgens het rapport zal de wereldwijde e-commerce tegen 2020 verdrievoudigen tegenover 2015, van 300 miljard tot 900 miljard dollar. Het groeiritme van cross-border e-commerce zal dubbel zo groot zijn als van de nationale webhandel. Hierdoor zal het aandeel van ‘cross-border’ groeien van 15% tot 22% van de totale handel.
Vandaag domineren de VS, het VK en China de internationale webhandel: zij vertegenwoordigen liefst 60% van het aanbod… maar slechts 30% van de vraag.
‘Going global’ en ‘going premium’
Uit dat rapport blijkt tevens dat cross-border ook voor de kleinhandelaars en retailers grote mogelijkheden biedt. Ze kunnen hun onlineverkoop met gemiddeld met 10-15 % stimuleren door gewoon hun aanbod uit te breiden naar internationale klanten. Een bijkomende boost ontstaat door het aanbieden van kwaliteitsdiensten: kleinhandelaars en fabrikanten die een snellere verzendoptie opnamen in hun onlinewinkels, groeiden gemiddeld 1,6 keer sneller dan andere spelers, klinkt het.
Volgens Ken Allen, de CEO van DHL Express, vormen vooral ‘going global' en 'going premium' een opportuniteit voor kleinhandelaars, en dit in alle markten. “Grensoverschrijdend verzenden is veel gemakkelijker dan heel wat kleinhandelaars denken. We zien dat vrijwel elke productcategorie het potentieel heeft om te upgraden naar premium, zowel door hogere kwaliteit luxe-uitgaven te ontwikkelen als door kwaliteitsdienstverlening – zoals snellere levertijden - aan te bieden om te voldoen aan de vragen van minder prijsgevoelige klanten”, stelt hij.
Direct retail-modellen
Volgens Allen wijst het rapport tevens op het veranderende gezicht van e-commerce, waarbij zowel vraag als aanbod wijzigen. Dit zou de verkoop door retalers kunne beïnvloeden. “Fabrikanten halen steeds meer voordeel uit e-commerce door te evolueren naar een model van ‘direct retail’-verkoop: ze omzeilen de tussenpersoon en bieden hun producten online aan de eindklant aan. Naar verwachting kunnen ze zo 30 % sneller in grensoverschrijdende e-commerce groeien dan andere groepen retailers”.
Het hele rapport kunt u lezen door hier te klikken.