Colruyt Group scoorde in het eerste semester van boekjaar 2020/21 beter dan verwacht: de omzet steeg tot bijna 5 miljard euro en ook de winst schoot flink de lucht in. Ondanks de goede resultaten, verloor de groep wel voor het eerst in jaren marktaandeel.  

De coronacrisis heeft Colruyt Group geen windeieren gelegd. In de eerste 6 maanden van boekjaar 2020/21 steeg de omzet van de groep met maar liefst 5,7% tot bijna 5 miljard euro. Een hogere groei dan analisten volgens Bloomberg voorspeld hadden. De groei was vooral de danken aan de supermarkten die profiteerden van de hogere verkoopvolumes tijdens de coronacrisis. Ondanks een mooie groei bij Colruyt Laagste Prijzen in België en Luxemburg (+6,5%), waren het vooral de buurtsupermarkten van Spar Colruyt Group (+20%) en de kleinere formules (+18,4%) zoals OKay, Bio-Planet en Cru die met de prijzen gingen lopen. Veel consumenten gaven tijdens de crisis immers de voorkeur aan biowinkels en buurtsupermarkten. De non-foodwinkels van Colruyt Group scoorden zoals verwacht minder goed als gevolg van de verplichte winkelsluitingen: de gezamenlijke winkelomzet van Dreamland, Dreambaby en Fiets! daalde met 3,7%. Dat geldt trouwens ook voor de DATS 24-tankstations. Zij verloren meer dan 31% omzet als gevolg van prijs- en volumedalingen tijdens de crisis. Al kon de groep terugvallen op een sterke online omzet bij zowel food als non-food. Hoeveel dat groeipercentage precies is wil de groep niet kwijt, maar het succes is voornamelijk te danken aan de boodschappendienst Collect&Go die tijdens de crisis overuren draaide.

Ook op het vlak van winst noteerde de groep mooie cijfers. De brutobedrijfswinst steeg met ruim 13,8% tot 468 miljoen euro en de bedrijfswinst met ruim 17,5% tot 311 miljoen euro. Dat is onder meer te danken aan het verbod op promoties en kortingen in supermarkten. De netto operationele kosten stegen wel van 17,9 tot 18,7%, vooral door de coronacrisis en de verdere investeringen. De groep kon daarnaast ook eenmalig profiteren van de overheveling van de energieactiviteiten naar de energieholding Virya Energie. Dit leverde de groep 31 miljoen euro op. 

Marktaandeel krimpt voor het eerst in jaren

Ondanks de goede resultaten dankzij de coronacrisis, moet Colruyt Group ook een flinke klap incasseren. Voor het eerst in jaren daalt het marktaandeel van de groep: van 32,5 tot 31,7%. “Het verlies wordt volgens mij vooral veroorzaakt door de sluiting van de horeca, de nachtwinkels en de kantines van sportclubs/hobbyclubs”, verklaart Silvie Vanhout, retailexpert en managing partner van Gondola Academy. “De nachtwinkels zijn nu wel terug open, maar minder lang en ze mogen na 20u geen alcohol meer verkopen. De sportkantines blijven dicht. Veel sportclubs hebben hier al over geklaagd, want dit maakt een groot deel van hun inkomsten uit. Deze clubs doen heel vaak hun aankopen bij Colruyt.” Toch is er volgens haar geen reden tot paniek. ”De daling van het martkaandeel is volgens mij een tijdelijk fenomeen dat zich zal herstellen als alles terug open gaat”, besluit ze. 

“Minstens even goed nettoresultaat als vorig boekjaar”

Wat heel het boekjaar 2020/21 betreft heeft de groep er een goed oog in. Ze bevestigt haar eerdere prognose en verwacht dat het geconsolideerd nettoresultaat van het boekjaar 2020/21 het nettoresultaat van vorig boekjaar minstens zal evenaren. Toen bedroeg het zo’n 380 miljoen euro. Al is het niet duidelijk welke impact de coronacrisis nog zal hebben.