iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
De nettowinst van supermarktketen Colruyt zal dit jaar fors stijgen, meldt het bedrijf. Het gaat om een groei van meer dan 50%. Het marktaandeel stijgt met 1 procentpunt.
Colruyt Group schudt een moeilijke periode van zich af. In de coronaperiode raakte het in de knel door een gebrek aan buurtwinkels en zag het concurrenten aan zijn marktleiderschap knagen. Door zijn laagste prijsgarantie bij Colruyt Laagste Prijzen zag het ook zijn marges krimpen. Die moeilijkheden lijken vandaag achter de rug. Het bedrijf kondigt een stijging van de nettowinst aan met meer dan 50%. Die toename verklaart het bedrijf onder meer door de groei van het marktaandeel. Dat is tussen april en augustus gestegen met 1 procentpunt, tot 32,2%. In het jaar ervoor was het licht gestegen, van 30,8% naar 31%. Er wordt ook verwezen naar het feit dat de kloof tussen inkoopprijs en verkoopprijs minder groot geworden is en de inspanningen die geleverd werden om processen efficiënter te maken en de operationele kosten te beheersen.
Goed nieuws, maar Colruyt wijst er ook op dat er nog struikelblokken op de weg liggen. “Het is afwachten of de kloof tussen inkoop- en verkoopprijs verder gedicht zal worden, zoals nu het geval is.” De concurrentie wil ook marktaandeel terugwinnen door promoties, stelt het vast. “Colruyt Group ondervindt dat de promodruk op de Belgische retailmarkt gestegen is. Dit kan een indicatie zijn dat de competitiviteit de komende weken en maanden nog verder zal toenemen.” Hier en daar zijn er ook prijzen van producten die dalen. Maar zelfs in de omstandigheden verwacht Colruyt Group een forse stijging van zijn winst. Het kan verkeren, weten ze nu ook in Halle. Nog maar anderhalf jaar geleden lag de supermarkt bij analisten onder vuur omdat het minder goed presteerde dan de rest van de markt.
De aankondiging gebeurde op een aandeelhoudersvergadering die voor het eerst plaats vond met Stefan Goethaert als CEO. Hij nam de functie over van Jef Colruyt, die voorzitter blijft. Goethaert vroeg om meer steun van de overheid, vooral als het over de aanpak van de loonkost gaat. “Zijn banken en zijn energie heeft België al uit handen moeten geven. Voeding kan wel eens het volgende op het lijstje zijn. We zijn intussen nog de enige Belgische voedingsretailer, maar het wordt ons niet altijd makkelijk gemaakt. Het loonkostenverschil met de ons omringende landen is groot en moet onder controle gehouden worden. We zien ook hoeveel bedrijven magazijnen bouwen in Nederland, terwijl er in België weinig gebeurt. Wij willen onze winkels blijven bevoorraden vanuit België.” In de marge van het nieuws raakte ook bekend dat Dirk Vanden Berghe de raad van bestuur verlaat. Zijn mandaat loopt af.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?