Ondanks de hevige concurrentie op de markt, blijft Colruyt gewoon groeien. De retailgroep uit Halle boekte 3% meer omzet in het afgelopen boekjaar, maar zag ook de winst en haar marktaandeel stijgen. De laagste prijzen-formule blijft aanslagen, maar ook Okay doet het erg goed.

Colruyt Group groeide in het boekjaar 2015/2016, dat afliep in maart, op alle vlakken. De omzet steeg met 2,9% tot 9.177 miljoen euro, de operationele kasstroom (EBITDA) naar 720,3 miljoen euro (+7,8%) en de nettowinst naar 366,3 miljoen euro (+10,7%). De evolutie van de winst is deels te verklaren door de kartelboete van 31,6 miljoen euro die Colruyt vorig jaar moest betalen. Maar zelfs zonder het effect van de boete, is de evolutie positief (+1% winst). Ook het marktaandeel van de detailgroep in België (Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar) groeit van 31% vorig jaar tot 31,5%. Al verschillen de meningen over de marktaandelen in ons land. Volgens Gondola Retail Scan is Colruyt duidelijk marktleider, maar is het marktaandeel van de groep wel kleiner. 

Colruyt: +2,8%

De grootste groeipoot van de groep blijven de Colruyt-supermarkten. Hoewel er maar één nieuwe winkel open ging, realiseerden ze een omzetgroei van 2,8%. “De aangescherpte communicatie omtrent de laagsteprijzenstrategie van Colruyt had opnieuw een positieve invloed op de omzet en het marktaandeel”, klinkt het bij Colruyt.

"Het Colruyt-model staat langs alle kanten onder druk. De horeca, een goede klant van Colruyt, heeft het moeilijk, low end retailers zoals Action zetten druk op de markt, waar sowieso al een hevige concurrentiestrijd woedde. Maar het model presteert wel beter dan verwacht en doet het uitzonderlijk goed. Colruyt blijft ook in haar prijzenstrategie geloven aangezien er nieuwe winkelopeningen blijven gepland worden. De vraag is natuurlijk tot waar ze deze groei kunnen handhaven", zegt Pierre-Alexandre Billiet (CEO Gondola Group).

 

Okay en Bio-Planet: +13%

Niet enkel vlaggenschip Colruyt deed het goed, ook de andere supermarktformules gingen erop vooruit. OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van meer dan 13%. Samen zijn deze drie dochterketens ondertussen al goed voor een omzet van 758,3 miljoen euro. 

Spar: +2%

De groothandelsdivisie groeide met 2% tot 769 miljoen euro. Deze groei werd voornamelijk gerealiseerd door Retail Partners Colruyt Group, die naast de samenwerking met de Spar-ondernemers ook de leveringen aan Alvo, zelfstandige Mini Markets en zelfstandige winkeliers omvat. “De rentabiliteit van de zelfstandige Spar-ondernemers behoort nog steeds tot de beste van de markt”, voegt de groep eraan toe.

Non-food: +0,8%

​De gezamenlijke winkelomzet van de baby- en speelgoedformules Dreamland en Dreambaby bleef nagenoeg stabiel (+0,8%). Dat de groei beperkt is, is mogelijk te wijten aan de concurrentie met e-commercespelers zoals Bol.com, meent Pierre-Alexandre Billiet (Gondola Group).

Ook de omzet van de Belgische en Franse foodservice-activiteiten is met 4% gestegen. Enkel de omzet van de randactiviteiten van de groep doen het minder goed.

 

Enkel randactiviteiten negatief

De omzet van de “overige activiteiten” van Colruyt Group daalde met 9% tot 547 miljoen euro. Zo daalde de omzet van de DATS 24-tankstations van 595 miljoen tot 542 miljoen euro door de dalende brandstofprijzen. Deze randcactiviteiten vertegenwoordigden wel maar 6% van de totale groepsomzet. 

 

Aandeel keldert

Ondanks de positieve cijfers, gaat het aandeel van Colruyt Group onderuit op de beurs. De retailgroep haalt zijn doelstellingen maar gaat er ook niet over, menen analisten. Bovendien zijn de vooruitzichten voor volgend jaar niet erg optimistisch. Dat en een dure waardering van het aandeel zorgen ervoor dat het Colruytaandeel in de uren na de bekendmaking van de cijfers 8% achteruit ging op de beurs.