Door de coronacrisis gaan mensen minder vaak naar de winkel, kopen ze meer en doen ze ook vaker boodschappen voor elkaar, zo blijkt uit een enquête van Colruyt bij 500 Vlaamse klanten. Daarom heeft Collect&Go beslist om het testproject waarbij boodschappen via burenbezorgers aan huis worden geleverd uit te breiden naar Brugge en Gent.

Sinds begin dit jaar test Colruyt Group volop projecten waarbij boodschappen aan huis worden geleverd door mensen uit de buurt. Zo lanceerde het in januari zijn ‘Collect&Go Connect’ service, waarbij mensen via een apart platform met eigen app boodschappen kunnen doen voor elkaar. Het project wordt getest in 22 afhaalpunten van OKay en OKay Compact en dat in verschillende testregio’s waaronder Antwerpen, Bilzen en de regio Kortrijk. In mei volgde nog een tweede gelijkaardig proefproject waarbij Collect&Go-boodschappen via een netwerk van burenbezorgers aan huis kon laten leveren. In tegenstelling tot ‘Collect&Go Connect’ worden de boodschappen gedaan door de winkelmedewerkers zelf, en kiezen klanten online uit een Colruyt-assortiment. De boodschappen worden dan opgehaald en thuisbezorgd door iemand uit het burennetwerk van die klant. Dit proefproject beperkte zich in eerste instantie tot de regio Halle. Na een enquête bij 500 Vlaamse Colruyt-klanten waaruit blijkt dat shoppen voor elkaar erg populair is geworden, heeft Colruyt Group echt beslist om het project vanaf 3 augustus uit te breiden naar 11 Collect&Go-afhaalpunten in de regio Brugge en Gent.

"Wij willen de vinger aan de pols houden bij onze klanten om hen zo goed mogelijk te bedienen met nieuwe diensten", reageert Tom Deprater, verantwoordelijke van Collect&Go. "Onze eigen enquête bevestigt dat klanten op zoek zijn naar alternatieve manieren om boodschappen te doen en hier bieden we graag een antwoord op." De test loopt nog tot oktober.

62% wil boodschappen doen voor iemand anders

Naast de ondertussen alombekende feiten dat klanten sinds de crisis minder naar de winkel gaan, maar ze wel meer uitgeven, ze de voorkeur geven aan buurtsupermarkten en e-commerce populairder is, blijkt uit de Colruyt-enquête ook dat boodschappen doen voor elkaar hip is. Dat komt vooral omdat het niet alleen veel tijd bespaart en zorgt voor gemak, maar het ook handig is voor wie minder mobiel is. 11% van de respondenten geeft aan geregeld boodschappen mee te nemen voor iemand anders, terwijl 9% zegt z’n boodschappen regelmatig door iemand anders te laten doen, vooral in niet-stedelijke gebieden. Daarbij zijn het vooral jongeren (<34 jaar) die boodschappen meenemen voor iemand anders. Opvallend: 62% van de respondenten geeft aan boodschappen te willen doen voor iemand anders, bij mensen tot 44 jaar loopt dit zelfs op tot 67%. Verder zou 30% overwegen om zijn boodschappen te laten doen door buren, vrienden, familie of een winkelmedewerker. Daarbij gaat het vooral om grote boodschappen (50%), gevolgd door tussentijdse boodschappen (42%) en boodschappen voor de dag zelf (29%).