Bpost heeft gisteren een akkoord gesloten voor de overname van Bubble Post, een ecologisch pakjesbedrijf uit Gent. Met de deal haalt bpost heel wat expertise inzake duurzame stadsdistributie en gekoeld transport in huis.

Een goede maand geleden lekte uit dat bpost interesse had om Bubble Post over te nemen. Hoewel Bubble Post-topman Marc Morioux toen zei dat Bubble Post met “meerdere partijen” aan het praten was, heeft bpost enkele weken later de buit dan toch binnengehaald. Het postbedrijf heeft op 7 augustus een akkoord gesloten voor de overname van Bubble Post. Hoeveel het daarvoor betaalt is niet bekend. 

Bubble Post werd in 2013 opgericht in Gent en is momenteel actief in 16 steden in België en Nederland. Hun activiteiten zijn toegespitst op slimme stadsdistributie waarbij pakjes en goederen van verschillende leveranciers met eigen intelligente software efficiënt worden gebundeld in verschillende routes en uitgeleverd vanuit de stadsrand met eco-vriendelijke voertuigen zoals cargo-fietsen en koelwagens op aardgas. Het bedrijf genereerde vorig jaar een omzet van 3,6 miljoen en stelt ongeveer 100 personen te werk.

Versterking

De activiteiten van Bubble Post betekenen een versterking van het huidige netwerk van bpost en van haar dochteronderneming City Depot. Zowel Bubble Post als City Depot zijn belangrijke referenties in groene stadsdistributie en zullen vanaf nu samenwerken en elkaar aanvullen met eigen expertise, zoals reeds het geval is in Gent waar beide spelers succesvol samenwerken binnen het stadsdistributie platform. 

Naast haar ervaring in duurzame stadsdistributie brengt Bubble Post ook heel wat kennis mee van gekoeld en vries transport voor o.a. horeca groothandels en levering van bereide maaltijden en maaltijdboxen. Binnen het snelgroeiend segment van levering van versproducten aan zowel bedrijven als particulieren wil bpost in de Benelux een voortrekkersrol spelen.

Koen Van Gerven, CEO van bpost, is bijzonder tevreden met de nieuwe partner. “Onze ambitie is duidelijk, we willen een toonaangevende speler zijn in België voor pakjes. En daarnaast is het ook onze ambitie om onze activiteiten binnen de duurzame en koude logistieke keten fors uit te breiden in België en Nederland, de acquisitie van Bubble Post past perfect binnen die strategie”, zegt hij.

Verder inzetten op pakjes 

Het is niet de eerste overname van een kleiner postbedrijf door bpost. Twee jaar geleden kocht het al City Depot, een stadsdistributiebedrijf dat zich net als Bubble Post toelegt op leveringen met duurzame voertuigen zoals cargofietsen en bestelwagens op elektriciteit of aardgas. Ook heeft het postbedrijf onlangs het Nederlandse Dynalogic en diens Belgische dochter overgenomen. Deze speler is gespecialiseerd in pakjesleveringen op maat en toegevoegdewaardediensten. En in september nam het ook een participatie in Parcify. Deze start-up heeft een applicatie ontwikkeld om, dankzij geolocalisatie, pakjes af te leveren op de plaats waar de klant zich bevindt.

 

Met deze overnames zet bpost in op pakjes om te groeien. De brievenpost blijft immers achteruitgaan: uit de tweede kwartaalcijfers van bpost blijkt dat het aantal verstuurde brieven in ons land met 6,7% is gedaald. Dat terwijl het volume pakjes met 25,5% omhoog gingen, voornamelijk dankzij de sterke groei van e-commerce in België.