De Belgische start-up Para Ti lanceert een volledig onbemande en geautomatiseerde voedingswinkel die lokale producten moet promoten. Sensoren in de winkel detecteren de aankopen van klanten, waarna de betaling automatisch gebeurt. De perfecte manier om besmettingen te verminderen in coronatijden.

Een volledig geautomatiseerde voedingswinkel: dat is het idee achter de Belgische start-up Para Ti. Het idee is geïnspireerd op de Amazon Go-winkels die zijn uitgerust met de nieuwste technologische snufjes zodat klanten hun producten enkel nog uit de rekken hoeven te pakken en de winkel kunnen verlaten zonder langs de kassa te gaan. Het principe is simpel: klanten hoeven enkel de Para Ti-app te downloaden, de code aan een winkelrek te scannen waarna de deur opengaat en ze een product naar keuze kunnen nemen. Dankzij de verschillende sensoren die in de winkel zijn aangebracht, detecteert het systeem onmiddellijk wat de klant uit de rekken neemt en wordt dat toegevoegd aan het winkelmandje. De betaling gebeurt tot slot automatisch via de app.

De winkel in Brugge is 24 uur per dag, 7 dagen op 7 geopend en heeft geen personeel. Dat is erg handig in deze tijden van crisis, aangezien de kans op besmetting flink wordt ingeperkt. Het verkooppunt strekt zich uit over een oppervlakte van 80 m2 en biedt zo’n 300 producten aan van 40 lokale producenten. Daarbij gaat het van groenten en fruit over brood en vleeswaren tot zuivel, vruchtensappen en zelfs streekbieren.  

Het doel van Corneel en Tom Martens, de gezichten achter Para Ti? Een lokale verankering creëren door ambachtelijke producten uit Beernem en enkele randgemeenten verzamelen in één winkel. Via deze winkel willen ze lokale producten niet alleen toegankelijk maken maar het boodschappen doen op zich ook gemakkelijker maken. Bovendien hebben de oprichters grootse plannen: zo willen ze het concept verder uitbreiden, aangezien het zich goed leent voor het uitbouwen van een netwerk.