De online handel was het voorbije jaar in België goed voor een omzet van 6,46 miljard euro, een stijging met 15%. Maar er vloeit ook steeds meer geld naar online spelers in de buurlanden: het totale verlies liep op tot drie miljard euro. Dat blijkt uit het jaarrapport rond e-commerce van Comeos.

Comeos, de federatie voor handel en diensten, stelt in zijn vijfde jaarrapport rond e-commerce vast dat het aandeel van de online handel in de totale omzet van de sector blijft stijgen: vorig jaar was online goed voor 7,13% van de omzet. Een jaar eerder spendeerden we met ons allen 5,62 miljard euro online, of 6,44% van de totale omzet van de handel.

3 miljard naar buitenlandse webshops 

De handelaarsfederatie plaatst echter een belangrijke kantteking bij deze cijfers: ook het deel dat naar buitenlandse (online) spelers vloeit, stijgt, met 11%. Momenteel wordt bijna de helft van de aankopen in het buitenland gedaan: 46,8%. Daarmee verliest de Belgische economie rechtstreeks drie miljard euro. "De structurele handicaps die onze handelaars hebben tegenover concurrenten in de buurlanden, worden bij e-commerce uitvergroot", klinkt het

“We trekken jaar na jaar meer online klanten aan”, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. “Vorig jaar kwamen er 440.000 nieuwe klanten bij. Jammer genoeg zoeken die hun heil steeds vaker over de grenzen. De concurrentiehandicaps van onze Belgische handelaars geldt voor webshops dubbel en dik: de klant hoeft zich niet eens over de grens te verplaatsen, de buitenlandse webshops komen als het ware naar hem toe. Door arbeidskost, de grotere arbeidsflexibiliteit, door lagere btw, accijnzen en taksen en door goedkopere en snellere leveringen, kunnen die spelers vaak stukken sneller en goedkoper werken.”

 

Beterschap op komst?

Eind 2015 werd wel een akkoord met de sociale partners om nachtwerk in de logistiek voor e-commerce mogelijk te maken. “Totnogtoe mochten we ’s nachts geen online bestellingen verwerken. Indien de akkoorden worden afgesloten, kunnen onze handelaars toch op dat gebied met gelijke wapens strijden tegen de buitenlandse concurrentie. Lukt het afsluiten van akkoorden niet, moet het dossier terug naar de regering”, zegt Michel.

“De concurrentiehandicap uit zich niet alleen bij de handelaar zelf, zegt Michel. “Ook wie zich in het logistieke proces van e-commerce wil inschakelen, krijgt er mee af te rekenen. Een pakket van twee kilo vanuit Brussel naar Wenen versturen, kost bijvoorbeeld 32 euro. Maar vanuit Wenen naar Brussel stuur je hetzelfde pakket op voor 14 euro. Er moet dus in de hele logistieke keten werk worden gemaakt van een eerlijk en gelijk speelveld binnen Europa. Zodat het qua arbeidskost niet uitmaakt in welk land je je distributiecentrum neerpoot, maar je kunt kiezen voor de beste geografische ligging. Dan zouden we België echt kunnen uitbouwen tot een logistiek centrum van Europa. Nu dreigen we die boot definitief te missen.” 

Dominique Michel is één van de sprekers op de eerstvolgende sessie van The Retail Society, waar hij naast andere retailexperts zijn verwachtingen voor 2016 zal toelichten. Meer info? Klik hier!