Belgen consumeren nog steeds minder dan voor de coronacrisis. In juli en augustus gaven ze 8% minder uit dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit een studie van ING. “Het ziet ernaar uit dat het economisch herstel bijzonder traag zal verlopen.”

Welke impact heeft de coronacrisis op het consumptiegedrag van de Belgen? Dat probeerde het Economisch Bureau van ING België te achterhalen. De bank analyseerde tussen begin maart en eind augustus 2020 zo’n 400 miljoen transacties en vergeleek die met dezelfde periode in 2019. Daarbij maakte de economen een onderscheid tussen 4 verschillende periodes: de lockdown (16 maart tot en met 10 mei), de eerste versoepelingsperiode (11 mei tot en met 7 juni), de tweede versoepelingsperiode (8 juni tot en met 5 juli) en de derde versoepelingsperiode (6 juli tot en met 30 augustus). En wat blijkt? Consumenten consumeren nog altijd minder dan voor de coronacrisis.

Tijdens de lockdown snoeide de Belg het meest in zijn uitgaven. Zo werden er 33% minder transacties verricht en werd er 29% minder uitgegeven. Toen de winkels hun deuren weer openden namen de transacties weliswaar toe, maar lag het aantal nog steeds lager dan in dezelfde periode vorig jaar (-14%). Wel werd er al iets meer besteed dan tijdens de lockdown: -8% ten opzichte van vorig jaar. Opvallend toen de horeca weer open mocht, liep het aantal transacties terug tot -16% en gaven klanten 15% minder uit dan in dezelfde vorig jaar. Consumenten leken in de zomermaanden weer op hun positieve te komen, al bleef het gemiddelde aantal transacties (-6%) en de uitgaven (-8%) nog steeds lager dan in dezelfde periode vorig jaar.