Belgen consumeren nog steeds minder dan voor de coronacrisis. In juli en augustus gaven ze 8% minder uit dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit een studie van ING. “Het ziet ernaar uit dat het economisch herstel bijzonder traag zal verlopen.”

Welke impact heeft de coronacrisis op het consumptiegedrag van de Belgen? Dat probeerde het Economisch Bureau van ING België te achterhalen. De bank analyseerde tussen begin maart en eind augustus 2020 zo’n 400 miljoen transacties en vergeleek die met dezelfde periode in 2019. Daarbij maakte de economen een onderscheid tussen 4 verschillende periodes: de lockdown (16 maart tot en met 10 mei), de eerste versoepelingsperiode (11 mei tot en met 7 juni), de tweede versoepelingsperiode (8 juni tot en met 5 juli) en de derde versoepelingsperiode (6 juli tot en met 30 augustus). En wat blijkt? Consumenten consumeren nog altijd minder dan voor de coronacrisis.

Tijdens de lockdown snoeide de Belg het meest in zijn uitgaven. Zo werden er 33% minder transacties verricht en werd er 29% minder uitgegeven. Toen de winkels hun deuren weer openden namen de transacties weliswaar toe, maar lag het aantal nog steeds lager dan in dezelfde periode vorig jaar (-14%). Wel werd er al iets meer besteed dan tijdens de lockdown: -8% ten opzichte van vorig jaar. Opvallend toen de horeca weer open mocht, liep het aantal transacties terug tot -16% en gaven klanten 15% minder uit dan in dezelfde vorig jaar. Consumenten leken in de zomermaanden weer op hun positieve te komen, al bleef het gemiddelde aantal transacties (-6%) en de uitgaven (-8%) nog steeds lager dan in dezelfde periode vorig jaar. 

ING uitgaven

“De pandemie blijft het consumptiegedrag van de Belg sterk beïnvloeden”, vertelt Charlotte de Montpellier, econoom bij ING België die de transactiegegevens analyseerde. “We stellen vast dat de consument nog altijd flink op de rem staat. Vanuit economisch oogpunt zijn deze resultaten verontrustend, aangezien we een inhaalbeweging konden verwachten als gevolg van uitgaven die tijdens de lockdown werden uitgesteld. De situatie is nog lang niet normaal en het ziet er sterk naar uit dat het economische herstel langgerekt en bijzonder traag zal verlopen.”

Belgen blijven online winkelen

Belgen snoeiden vooral in hun vakantiebudget (-53% ten opzichte van vorig jaar) en in hun uitgaven aan vervoer (-21% in juli en augustus in vergelijking met de zomer van 2019) en diensten (-11% ten opzichte van 2019) zoals juridische bijstand, een poetsdienst of notariaat. Daarnaast gebruikten ze ok opmerkelijk minder cash: in totaal werd er 25% minder cash afgehaald aan geldautomaten dan een jaar geleden.

Maar waar ging het geld van de consument dan wel heen? Naar online. Webshops zijn de grote winnaars van deze coronacrisis, zo blijkt uit de analyse van meer dan 4 miljoen transacties van ING-klanten. Tijdens de lockdown hebben consumenten 63% meer transacties verricht bij online spelers als Amazon, Bol.com en Zalando. Ook gaven klanten 83% meer uit. Een trend die lijkt aan te houden, want in juli en augustus gaf de Belg 53% meer uit bij de drie grootste webshops. Ook waren er 42% meer transacties. Het ziet er dus naar uit dat online winkelen in de toekomst een vaste plek zal innemen in het consumptiepatroon van de Belgen. 

ING resultaten Zalando, bol.com, Amazon

 “De uitgaven en het aantal transacties bij online winkels ligt nog altijd fors hoger dan vorig jaar. En deze trend zal zich wellicht voortzetten. Belangrijk om te melden is dat onze studie geen rekening houdt met de dienstensector, die veel sterker heeft geleden onder de coronacrisis”, besluit Charlotte de Montpellier.