In 2015 prijkt België, net als in 2014, helemaal bovenaan op de Europese ranglijst van landen waar de meeste kortingsbonnen per inwoner worden gebruikt. Uit de cijfers die HighCo DATA Benelux heeft gepubliceerd, blijkt dat de Belgische gezinnen vorig jaar maar liefst 103 miljoen euro hebben bespaard op hun uitgaven. 

In 2015 heeft elke Belg gemiddeld 6,6 kortingbonnen gebruikt die waren uitgegeven door fabrikanten. Zo'n hoog gemiddelde per jaar per inwoner is meteen goed voor de eerste plaats op de wereldranglijst van consumenten die kortingsbonnen gebruiken. Daarmee laten we de Fransen achter ons, die 4,7 bonnen per inwoner gebruikten in 2015. Tijdens datzelfde jaar hebben de teams van HighCo DATA Benelux maar liefst 73 miljoen bonnen verwerkt die Belgische consumenten hebben ingediend bij handelaars.

57% van die bonnen werden in Vlaanderen gebruikt, 33% in Wallonië en 10% in Brussel. De provincies waar kortingsbonnen het best zijn ingeburgerd, zijn Namen, Luik en Luxemburg (+12% ten opzichte van het nationale gemiddelde), gevolgd door West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen (+5 %). De provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant, Waals-Brabant, Henegouwen en Limburg bevinden zich rond het nationale gemiddelde (-2%). De Brusselse gezinnen echter lijken geen heil te zien in kortingbonnen (-18 %).

 

Belgische gezinnen bespaarden 103 miljoen euro in 2015

In totaal hebben de Belgische gezinnen in 2015 zo'n 103 miljoen euro bespaard dankzij kortingsbonnen. Dat cijfer is de afgelopen jaren vrij stabiel gebleven, ook al stellen we een lichte terugval vast van het aantal ingewisselde bonnen. De oorzaak voor die evolutie ligt bij de fabrikanten, die steeds vaker kortingsbonnen verspreiden die enkel geldig zijn bij aankoop van meerdere producten (bijvoorbeeld 2 euro korting bij aankoop van 2 pizza's) in plaats van één enkel product (bijvoorbeeld 0,75 euro korting bij aankoop van 1 pizza).

 

Meer acties op voeding

Sinds enkele jaren neemt het aantal acties niet meer toe, en blijft het totaal stagneren tussen 22.000 en 25.000 acties per jaar. Maar in de 'food' sector is wél een duidelijke trend waar te nemen, namelijk een aanzienlijke stijging van het aantal Belgische consumenten dat gebruikmaakt van acties op voedingswaren en dranken (+11 %).

 

De e-coupon zet zijn opmars verder

De lancering van de e-coupons ligt alweer een paar jaar achter ons, maar sindsdien is de populariteit van digitale kortingbonnen alleen maar toegenomen. Fabrikanten van producten laten zich steeds meer verleiden door de digitale oplossingen voor promoties. We merken een aanzienlijke stijging van de digitale kortingacties bij Delhaize, Carrefour en Match. Het aantal e-coupons dat de consumenten in 2015 hebben afgedrukt ligt 63 % hoger dan in 2014. De divisie BOX, de afdeling van HighCo DATA Benelux die het digitale kanaal ontwikkelt, heeft laten weten dat er in 2015 zo'n 18 % meer e-coupons zijn gebruikt.

Cashback-acties zitten in de lift

In 2015 lag het aantal cashbacks (bijvoorbeeld artikelen die gedeeltelijk of volledig worden terugbetaald na aankoop of in het licht van een 'niet tevreden, geld terug'-actie) 4 % hoger dan in 2014. De terugbetaalde som bedraagt gemiddeld 8,6 euro per deelname. Globaal gezien stellen we ook vast dat steeds meer acties de vorm hebben van wedstrijden, online spelletjes ...

De M-coupon komt dichterbij

Wat brengt de toekomst? Projecten met M-coupons worden steeds concreter en het is een kwestie van tijd voor die hun intrede doen bij de Belgische consumenten. In 2016 zal HighCo DATA Benelux uitpakken met vernieuwende oplossingen. Zo werken we momenteel samen met een vooraanstaande partner uit de sector aan een gezamenlijk project.