De meerderheid van de Belgen is bereid om tijdens de crisis langer te wachten op de levering van hun pakje. Daarnaast geven ze de voorkeur aan een flexibele bezorging in plaats van een goedkope verzending. Dat blijkt uit een onderzoek van Sendcloud bij 8.000 e-shoppers, waaronder 1.000 Belgen. 

De coronacrisis heeft de e-commerce een flink boost gegeven. Dat zorgde voor grote drukte bij pakjesbezorgdiensten waardoor de bestellingen van Belgische e-shoppers (76,5%) vertraging opliepen. Toch tonen consumenten in deze coronatijden meer begrip voor de moeilijke situatie van de pakjesbezorgers en zijn Belgen bereid om tot 6 dagen te wachten op hun pakketje. Dat komt overeen met 30% extra levertijd dan in normale tijden. 8,7% geeft zelfs aan langer dan 15 dagen te willen wachten. Hoewel Belgen zich nu geduldiger tonen, is ons land niet de beste leerling van de klas. In de rest van Europa zijn consumenten gemiddeld bereid om 6,4 dagen te wachten op hun pakje. In Frankrijk loopt dat zelfs op tot 7,4 dagen.

Daarnaast heeft de crisis ook de behoeften van de e-shoppers veranderd. Waar consumenten vroeger goedkopere verzendkosten en een snelle levering het belangrijkst vonden, geven ze nu de voorkeur aan een flexibele levering (30,4%). Daarna volgen goedkope verzendkosten (26,9%) en een snelle levering (24,2%). Ze kiezen dus liever zelf waar en wanneer hun pakketje wordt geleverd. Ook in Nederland staat een flexibele bezorging op nummer 1. Bij onze Franse buren primeert de prijs. 

“Het kan voor online retailers enorm lastig zijn in crisistijd of tijdens piekperiodes aan de verwachtingen van consumenten te voldoen. In België blijkt dat consumenten best wat geduld kunnen opbrengen, zolang ze maar zelf inspraak hebben in waar en wanneer hun bestelling geleverd wordt”, reageert Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. “Dat betekent dat webwinkels consumenten al vroeg in het bestelproces inzicht moeten geven in de bezorgopties en consumenten hierin ook keuzevrijheid moeten bieden. Alleen op die manier kunnen zij consumenten ook in crisistijd optimaal bedienen en aan zich binden.”