Bakkerijketen Louise is sinds 2015 in België gevestigd, en heeft tegenwoordig niet minder dan 18 winkels in steden als Charleroi, Namen en Brussel. De ontwikkelingsstrategie is duidelijk: zich positioneren aan de stadsrand, bij voorkeur naast eetgelegenheden.

In iets meer dan tien jaar tijd is Louise uitgegroeid tot een van de grootste bakkerijketens in Frankrijk, en misschien binnenkort ook in België. Het is een echt succesverhaal voor een merk waarvan het eerste verkooppunt in 2010 werd geopend in Roncq, aan de rand van Rijsel. “Louise is eenvoudigweg ontstaan uit een ontmoeting tussen een bakker en ikzelf, die afkomstig was uit de levensmiddelenhandel en de fastfoodsector”, liet Florent Brélivet, tot begin 2022 algemeen directeur van Louise, onlangs nog weten. Met vandaag 130 bakkerijen in het noorden van Frankrijk, Bretagne en de regio Parijs, is de keten in 2015 begonnen met haar ontwikkeling in België en heeft ze er ondertussen al niet minder dan 18 verkooppunten. Maar wat is nu eigenlijk het geheim waardoor Louise zo snel kon groeien? Ten eerste stellen de Louise-bakkerijen zichzelf voor als ambachtelijke bakkerijen, waar de bakkers hun broden kneden, vormen en bakken in een atelier met glazen wanden, dat zichtbaar is vanuit de winkels die zijn ontworpen in een openhalstijl. Het assortiment, met ongeveer 25 referenties, omvat niet alleen broden maar ook gebak, taarten en zelfs snacks, zoals pizza's, wraps en sandwiches. Een ander kenmerk van de winkels is het promotiebeleid. Zo biedt Louise bijvoorbeeld een permanent 3+1-aanbod en een marketingplan met maandelijks aantrekkelijke aanbiedingen. Daarnaast is er de vestigingsstrategie: Louise ontwikkelt zich alleen in voorstedelijke winkelgebieden met een minimale geografische dichtheid (steden met ten minste 10.000 inwoners) en op locaties met ten minste 20 parkeerplaatsen.