Amazon gaat voor de derde keer in twee jaar tijd de prijzen van honderden producten bij Whole Foods verlagen. De Amerikaanse e-commerce gigant, die zich steeds meer als een omnichannelspeler profileert, doet dat om de verkoop aan te zwengelen en het duurdere imago van de keten te veranderen. In de Verenigde Staten woedt een prijzenoorlog bij de supermarkten.

De prijsverlagingen bij Whole Foods gaan deze week nog in. Klanten zullen gemiddeld 20% minder moeten betalen voor zo’n 500 producten, waaronder voornamelijk groenten, fruit en vlees. Daarnaast krijgen de Prime-leden van Amazon fikse kortingen in de Whole Food-winkels. Amazon verdubbelt het aantal wekelijkse aanbiedingen voor de leden en geeft hen een extra 10% korting op "honderden verkoopartikelen”. Prime-leden krijgen in tientallen grootsteden ook hun boodschappen gratis thuis geleverd als ze meer dan 35 dollar uitgeven.

Imago

Amazon kocht Whole Foods twee jaar geleden voor 13,7 miljard dollar. Het kwaliteitsimago van de keten was zowel een zegen als een vloek, omdat ook de perceptie bestaat dat ze duurdere prijzen hanteert. Volgens Morgan Stanley zijn de prijzen ook effectief 15% hoger dan bij de concurrentie.

Vorige maand raakte ook bekend dat Amazon – los van Whole Foods – een nieuwe keten supermarkten wil uitbouwen. Het assortiment zou breder zijn dan voeding en zou minder mikken op natuurlijke en gezonde producten dan Whole Foods. De eerste winkels zouden eind dit jaar open gaan. Volgens Grocery Dive zouden prijsverlagingen bij Whole Foods een test kunnen zijn om uit te vissen welke producten het meest succes zullen hebben in de nieuwe keten.

Aldi en Lidl

In de VS wordt de druk op de prijzen steeds groter sinds Lidl en Aldi hun intrede op de Amerikaanse markt deden. Zij hanteren scherpere prijzen en vallen door hun assortiment ook in de smaak bij bemiddelde consumenten. Walmart, Costco en Kroger verlaagden hun prijzen, zodat Amazon en Whole Foods niet konden uitblijven.

De prijsverlagingen door Whole Foods hadden tot gevolg dat de koers van de supermarktketens onder druk kwamen te staan. Ook de koers van Ahold Delhaize, in de VS aanwezig met Food Lion, ging lichtjes achteruit.