Na de zomer opent Albert Heijn Nederland 24 winkels volgens zijn nieuwe versconcept. In mei opende de retailer namelijk een pilotwinkel in Hoofddorp die volledig rond versheid en technologie draait. De uitrol kadert perfect in de doelstelling van Albert Heijn om volledig digitale supermarkten te ontwikkelen. Dat meldt Foodmagazine.

Twee maanden geleden lanceerde Albert Heijn Nederland zijn nieuwe pilotwinkel in Hoofddorp die helemaal in het teken staat van versheid en technologie. Klanten vinden er een uitgebreid versassortiment en unieke versformules. Zo maakt de retailer onder meer gebruik van dry misting zodat groenten en fruit langer vers blijven, kunnen klanten kiezen uit meer dan 100 nieuwe producten bij de bereide maaltijden, sla en salades, of kunnen ze zelf aan de slag in de zelfpluk kruidentuin of het borreleiland. Daarnaast is de pilotwinkel ook uitgerust met de nieuwste technologische snufjes. Zo gebruikt de retailer bijvoorbeeld elektronische schapkaartjes en een interactief scherm waarmee klanten zware boodschappen thuis kunnen laten bezorgen via ah.nl., en kunnen klanten kiezen uit een hele resem aan betaalmethodes: de traditionele kassa’s, de selfscan met handscanners, de selfscan met hun mobiele telefoon of de scan&go.

Na de eerste succesvolle resultaten, beslist de retailer nu om het concept verder uit de rollen. Concreet zullen er na de zomer 24 winkels met het vernieuwde concept hun deuren openen, waarvan er 12 zullen uitgebaat worden door zelfstandige ondernemers. Dat vertelde Wouter Kolk, CEO van Albert Heijn, in een interview met Foodmagazine. “De 24 vervolgwinkels krijgen een ‘+ 1’-concept. Stel dat het element in Hoofddorp een 7 of 8 verdient, dan wordt het uitgerold naar een 8 of 9. We kijken daarbij naar klantenfeedback, we kijken naar cijfertjes. Naar alles”, verduidelijkt hij.

Volledig digitale winkels

Voorlopig is het echter nog onduidelijk of ook de elektronische schapkaartjes mee zullen verhuizen naar de nieuwe winkels. “Ik zou het wel willen, maar het is ook een forse investering en wij kunnen dat op de een of andere manier toch niet helemaal rondrekenen”, legt Kolk uit. Toch is het op termijn zeker de bedoeling dat het digitale aspect de overhand neemt in de winkels, klinkt het. “Het is onze ambitie om onze supermarkten volledig digitaal te maken. Je wilt immers geen papier meer in je winkel of in de backoffice, nergens niet. Maar een volledig digitaal winkelbeeld moet ook goed ogen. Kunnen wij er goed de formule mee uitdragen, goed communiceren? Wij zoeken nog naar de juiste case, ook voor de ondernemers die erin moeten willen investeren”, besluit hij.