Albert Heijn lanceert de dienst Mijn Voedingswaarden op ah.nl. De service biedt klanten inzicht in de voedingswaarden van gekochte producten en stelt ook alternatieven voor op basis van de voedingswaarden die klanten kiezen. “Dit is een volgende stap in de ambitie van Albert Heijn om klanten te inspireren om gezonder te leven", reageert Albert Heijn.

Klanten van Albert Heijn die in het bezit zijn van een persoonlijke bonuskaart kunnen voortaan gebruikmaken van de nieuwe online dienst ‘Mijn Voedingswaarden’. Die is beschikbaar via de Nederlandse website van de retailer ah.nl, en werd met behulp van de medische expertise van het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht opgericht. Albert Heijn wil dankzij deze nieuwe dienst klanten helpen om bewustere keuzes te maken bij hun dagelijkse aankopen door hen inzicht te geven in de voedingswaarden van hun producten.

“Bij Albert Heijn inspireren we graag onze klanten om een bewustere levensstijl aan te nemen. Als voortrekker willen we goede voorlichting geven met producten die passen in een gezondere levensstijl. Wij zien namelijk een stijgende behoefte bij klanten om bewuster boodschappen te doen. Deze dienst is daarom een goede aanvulling op de recente invoering van gezondere versproducten, de Allerhande Box, de suikerwijzer en onze Allerhande magazine”, vertelt Buck van der Werf, verantwoordelijk voor de service Mijn Voedingswaarden bij Albert Heijn.

Hoe werkt het?

Nadat klanten hun toestemming hebben gegeven, laat de supermarkt zien hoeveel suiker, voedingsvezels, zout, eiwitten, verzadigd vet, calorieën en koolhydraten hij recent gekocht heeft. De dienst toont welke aankopen het meeste suiker, eiwitten enz. per 100 gram bevatten. Daarnaast kunnen klanten alternatieve producten uit hetzelfde assortiment bekijken die meer of minder van de gekozen voedingswaarde bevat. De retailer maakt bovendien geen onderscheid tussen eigen en overige merken. “Het is een geweldige manier om onze trouwe klanten iets terug te geven, namelijk het in beeld brengen van de voedingswaarden van je laatste boodschappen”, vertelt van der Werf enthousiast. Hij benadrukt bovendien dat de service in de toekomst nog beter zal afgestemd worden op de behoeften van de consument. “We willen de service verder ontwikkelen zodat het nog beter aansluit op de wensen van de klant. We horen daarom graag wat hun ervaringen en wensen zijn. In de verdere ontwikkeling zullen we dat zeker meenemen”, aldus van der Werf.

"Health diensten leiden tot betere levenskwaliteit"

Ook prof. dr Wouter W. van Solinge, Ambassador eHealth & Big Data bij het UMC in Utrecht, onderstreept het belang van een duidelijk inzicht in de voedingswaarden: “Etiketten lezen en dat vertalen naar wat voor jou gezond is, is moeilijk en de vergelijking maken met alternatieven al bijna onmogelijk. Deze service maakt het voor mensen heel inzichtelijk of hun aankopen passen bij hun lifestyle of dieet; eiwitrijk voor een sportief leven of zoutarm bij een hoge bloeddruk.” “De dienst is een voorbeeld van hoe eHealth de consument sturing kan geven aan zijn eigen gezondheid, werkt preventief, leidt tot een betere kwaliteit van leven en kan bijdragen tot een daling van de zorgkosten. Wij hopen dat dergelijke toepassingen mensen inspireren een gezondere lifestyle aan te nemen. Als je data analytics koppelt aan voeding, zijn de mogelijkheden legio”, vervolgt hij.

 

Ook Delhaize broedt op innovatie met vermelding van voedingswaarden

Albert Heijn is lang niet de enige die klanten wil helpen om gezonder te eten. Onlangs liet Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize België, ons immers weten dat Delhaize zich focust op 3 pijlers: smaak, convenience en gezondheid. Daarom zal de retailer binnenkort ook met een gelijkaardige dienst in België starten. "We willen klanten helpen om evenwichter te eten. Dat doen we via een volledige herformulering van de ingrediënten van onze producten. We lanceren binnenkort namelijk een echte innovatie, met vermelding van de voedingswaarde van onze producten, waardoor klanten zich in een simpele oogopslag kunnen informeren. Deze ‘nutriscore’ is al getest door onze klanten. Evenwichtige voeding is niet alleen een heel levendige consumptietrend, het is ook iets waarin Delhaize heel wat geloofwaardigheid heeft. We zijn leider in verse producten", vertelde Xavier Piesvaux ons toen. 

Delhaize benadrukt dat het evenwichtigere alternatieven in de toekomst meer wil promoten, maar dat het zijn klanten ook vooral wil inspireren en informeren en dat kan dankzij het Nutriscore-systeem, klinkt het. "Zoals aangekondigd zal Delhaize als eerste in België het Nutriscore-systeem invoeren dat onze klanten zal helpen om evenwichtigere keuzes te maken. We hopen dit systeem in de komende maanden te lanceren. De eerste betreffende productcategorie in ons huismerkassortiment zijn bereide schotels. De andere categorieën zullen in de loop van de tijd volgen", legt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize, ons uit.

Focus op gezondheid

Albert Heijn zet de laatste tijd sterk in op gezondheid. Zo lanceerde het in het verleden al zijn Friswijzers , een systeem dat het aantal calorieën en de hoeveelheid suiker in frisdranken aangeeft in het schap, en wist de retailer de afgelopen jaren ruim 300 miljoen klontjes suiker uit zijn producten te halen. Tegen eind 2020 zou dat zelfs één miljard klontjes moeten zijn. Daarnaast bracht het Nederlandse bedrijf eerder deze maand ook een nieuw etiket op de markt dat onder meer aanduidt hoeveel toegevoegde suikers er in zijn eigen merkproducten zitten, en nam het deel aan de suikercampagne ‘Het Nieuwe Zoet’ van het Diabetes Fonds. Daarbij vertelt de retailer via verschillende kanalen niet alleen over zijn initiatieven op het gebied van suikerreductie, maar beantwoordt het ook vragen van klanten over suiker en zit de retailer samen met andere bedrijven uit de voedingsindustrie om de suikerreductie te versnellen.