De Adidas-groep (met de merken Adidas en Reebok) bereidt zich voor op een forse groei in de e- commerce. Deze tak is nu al de snelst groeiende, maar is nog relatief klein. Tot nu toe werd vooral in IT en sociale media geïnvesteerd om die groei mogelijk te maken. Nu is bekend geraakt dat de groep investeert in een volledig geautomatiseerd distributiecentrum nabij Osnabrück.

De Duitse Adidas-groep kent al langer een forse groei. In 2015 steeg de omzet met 16,4% tot 16,9 miljard euro. Dit jaar wordt een groei met 10 à 12% vooropgesteld. Dit objectief zal meer dan waarschijnlijk gemakkelijk h-gehaald worden: tijdens het tweede semester was de omzetgroei 21% (25% voor Adidas en +7% voor Reebok).

 

2 miljard euro

Hoe groot de omzet van e groei in de e-commerce is, wordt in de financiële rapporten niet vermeld. Wel staat in het jaarrapport vermeld dat ‘e-commerce het snelst groeiende verkoopkanaal blijven, waarbij de omzet ongeveer 2 miljard euro tegen 2020 zal bedragen.

Ook staat het vast dat Adidas zal blijven investeren in alle drie de verkoopkanalen (eigen verkooppunten, retail en e-commerce) en in een omnichannel-strategie. Momenteel is de groep aanwezig in 160 landen. De distributie gebeurt vooral vanuit het grootste distributiecentrum van de groep in Rieste bij Osnabrück. Dagelijks vertrekken van daaruit tot 350.000 producten.

Shuttle-systeem

Dat distributiecentrum wordt nu uitgebreid met een volautomatisch magazijn specifiek voor de e- commerce, zo is vernomen via het automatiseringsbedrijf Knapp, die de logistieke installatie gaat leveren. De nieuwe installatie moet niet alleen de capaciteit verhogen om de volumegroei van de onlineverkoop te kunnen volgen, maar ook de flexibiliteit vergroten om de steeds grotere variaties in het assortiment aan te kunnen. In de branche van de sportartikelen zijn trends nog meer wisselend dan in andere sectoren. Tot slot moet het nieuwe DC voor e-commerce kortere doorlooptijden hebben om de leveringen te bespoedigen.

 

‘Goods-to-person’

Daarom heeft Adidas gekozen voor een geautomatiseerd magazijn en een ‘goods-to- person’ oplossing. De orderpickers gaan daarbij niet meer door gangen om de bestellingen samen te stellen, maar gerobotiseerde shuttles brengen de producten tot de operator. Daar, in een ‘pick-it- easy-shop’ zone, worden ze door hem ingepakt. Volgens de werkomgeving is zo ingericht dat intuïtief en nagenoeg foutloos gewerkt wordt.

Het geautomatiseerde magazijn van Adidas zal in de loop van 2018 operationeel zijn. Hoe groot de investering is, is niet bekend gemaakt.