De online verkoop van FMCG-producten is vandaag goed voor 7,2% van de totale markt wereldwijd, blijkt uit een studie van Kantar. Europa bevindt zich in het peloton, maar blijft ver achter op Azië, waar e-commerce goed is voor 15,3% van de markt.

In 2021 is de online verkoop van FMCG-producten met 15,8% gestegen in een markt die wereldwijd groeide met 2,1%, leert het rapport Winning Omnichannel van Kantar. Die totale groei, die dicht bij degene zit van die van vlak voor de pandemie, betekent dat de markt de winsten die het in 2020 realiseerde, heeft kunnen behouden. Vooral de e-commerce trok daarbij het laken naar zich toe, met een groei van 45,9% voor FMCG-producten. “De e-commerceplatformen hebben de klanten kunnen behouden die ze bij het begin van de pandemie wonnen, terwijl ze hun expansie konden verderzetten”, vertelt Stéphane Roger, hoofdauteur van de studie, die uitlegt dat de groei te verklaren is door “een verhoging van het aantal consumenten die hun boodschappen online doen, maar ook een verhoging van de frequentie waarmee ze dat doen.”

Europe blijft achterop

Wereldwijd bereikt de online verkoop van FMCG-producten voortaan 7,2% van de totale markt, tegenover 6,3% in 2020 en 4,8% in 2019. Met als direct gevolg dat het gewicht van de klassieke grote distributie verminderd is. “De super/hypermarkten blijven het dominante kanaal voor producten gelinkt aan massaconsumptie, maar met een groei van slechts 0,1% is hun marktaandeel gedaald naar 51,4%, tegenover 52,4% in 2020 en 53,1% in 2019”, aldus Kantar. Er bestaan tegelijk wel grote verschillen tussen verschillende regio’s. “Azië vertegenwoordigt 45% van de online verkoop van FMCG-producten, zowat het dubbel van in de VS en West-Europa”, zegt Kantar. In 2020 was het aandeel van de e-commerce 15,3% in Azië, tgenover 6,9% in West-Europa en 0,9% in Latijns-Amerika. “Azië heeft een grote voorsprong tegeenover andere regio’s. (…) De grote landen in het Westen hebben dus veel te leren als ze willen online willen blijven groeien.”

Drie belangrijke instrumenten voor retailers 

Kantar besluit met de vaststelling dat 2022 op verschillende fronten een uitdaging zal zijn. “We voorzien een vertraging van de werelwijde markt van FMCG-producten met zowat 1,3%, omdat de consumenten op verschillende manieren proberen om te gaan met de toegenomen levensduurte.” Kantar wijst daarom in de richting van innovatie op e-commercevlak, maar ook naar promoties en productgamma’s als belangrijke instrumenten waarmee retailers kunnen inspelen op de moeilijke omstandigheden.”