7 vragen over de lancering van de Eco-Score bij Colruyt
Vergis u niet: de introductie van de Eco-Score door Colruyt is groot nieuws. Iets waarover nog veel gediscussieerd zal worden. Hier zijn 7 vragen die onze redactie zich stelt.
Waar komt de Eco-Score vandaan?
De methodologie van de Eco-Score werd ontwikkeld door een collectief van acht onafhankelijke Franse spelers: ECO2 Initiative, Etiquettable, FoodChéri, Marmiton, Open Food Facts, ScanUp, Seazon en Yuka. De score werd nog maar pas gelanceerd bij onze Franse buren: in januari 2021. Het gaat om een initiatief dat volledig onafhankelijk van de producenten, de distributeurs en de overheid wordt uitgevoerd.
Hoe werd het initiatief in Frankrijk onthaald?
Het Franse agentschap voor milieu- en energiebeheer (ADEME), dat door een in 2020 goedgekeurde wet belast is met het testen van verschillende milieudisplays en dit doet met de steun van een wetenschappelijke raad en onderzoekers, is er niet per se blij mee. Ze zijn bezig met testen maar die zouden niet klaar zijn voor het najaar.
Het initiatief wordt ook bekritiseerd door de ANIA, de Franse equivalent van FEVIA. Die betreurt dat dit initiatief buiten het werk van ADEME valt dat als doel heeft een algemeen goedgekeurd berekeningsprotocol op te stellen dat gebaseerd is op betrouwbare gegevens (zoals de oorsprong van de componenten). Zelfs Franse actoren die zich inzetten voor duurzaamheid, zoals Synabio (federatie van biologische bedrijven), knarsten hun tanden en benadrukten dat “iets wat slechts een test is, nu al wordt gebruikt als een zekere en overtuigende waarde, zonder te wachten dat er lessen uit getrokken worden. De lancering van de Eco-Score komt midden in een test van de overheid, dat juist tot doel heeft een betrouwbare methode te definiëren om de ecologische impact van producten te beoordelen.”
Is dit een primeur in België?
Ja en nee.
Ja, want het is een primeur op zich: hoewel men zou denken dat Franse foodretailers interesse zouden tonen in de Eco-Score, is het paradoxaal genoeg een Belgische retailer die er als eerste mee aan de slag gaat om zijn volledige huismerken-gamma te evalueren. Dit is een gedurfde aanpak voor een retailer met zo'n breed assortiment, die bovendien marktleider is!
Nee, want Färm lanceerde onlangs de Färmoscope, een duurzaamheidsscore die terug te vinden is op producten die in de bioketen verkocht worden en die stoelt op 11 ecologische, economische of sociale criteria.
Hoe wordt de Eco-Score berekend?
De score is opgebouwd uit twee componenten, enerzijds de resultaten van de levenscyclusanalyse van een product (van boer tot bord) en anderzijds de toevoeging van extra indicatoren volgens een bonus-malussysteem. De grafiek hieronder vat de gebruikte methode samen.
Verder lezen? Gratis met een Gondola-account!
Waarom een Gondola-account aanmaken?
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
- Toegang tot alle Gondola-nieuws
- Lees 3 gratis Plus-artikels per maand
- Krijg de exclusieve nieuwsbrief
- De mogelijkheid om u in te schrijven voor opleidingen van Gondola Academy en events van Gondola Society