Het aantal klachten bij de Ombudsman voor de handel is in 2022 met 22% gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Al is dat vooral te danken aan de normalisatie na de turbulente coronacrisis.

In 2022 ontving de Ombudsman voor de handel 1.549 klachten, een daling van 22% in vergelijking met het jaar ervoor. “Deze scherpe daling wordt hoofdzakelijk verklaard door de ‘normalisering’ na twee bijzonder turbulente jaren als gevolg van de COVID-19-pandemie”, aldus de Ombudsman voor de handel, die eraan toevoegt dat het aantal behandelde klachten in 2022 dichter bij de situatie van 2019 ligt. 29% van de binnengekomen klachten werden ontvankelijk verklaard en dus daadwerkelijk behandeld. Voor 92% kwam er een minnelijke oplossing tussen consument en handelaar. Dit cijfer is vergelijkbaar met dat van vorig jaar (93%). “Een van de hoofdredenen van onontvankelijkheid, is dat de handelaar in kwestie niet is aangesloten bij de Ombudsman. De consument kan in dat geval met zijn of haar klacht terecht bij de Consumentenombudsdienst”, vervolgt de Ombudsman.

De meest terugkerende problemen in de ogen van de consument hadden te maken met de garantie en levering, en, in minder mate, bevoorradingsproblemen als gevolg van de pandemie en de gespannen geopolitieke situatie. Wat de sectoren betreft, gingen de meeste klachten over elektronica en meubilair. Een nieuw probleem dit jaar is de veiligheid van online betalingen en de toename van het aantal fraudegevallen. Ondanks de moeilijke economische context zijn de cijfers van de Ombudsman voor de handel duidelijk: “Ondernemingen hebben geïnvesteerd in de tevredenheid van de klanten. Voorts worden meer middelen en resources uitgetrokken om oplossingen te vinden waar zowel consumenten als handelaars zich in kunnen vinden”, besluit de Ombudsman.