Op woensdag 28 oktober reikt handelsfederatie Comeos zijn befaamde Mercuriusprijs uit, al meer dan 30 jaar de meest prestigieuze prijs van de handel. 10 finalisten uit zeer uiteenlopende sectoren strijden om de titel van meest wendbare en innovatieve 'coronaproof' winkelconcept van 2020. 

Naar goede gewoonte gaan 7 retailexperts op zoek naar de winnaar van de Mercuriusprijs. In de jury vinden we Gino Van Ossel (Juryvoorzitter - Professor Retail- en Trademarketing bij Vlerick Business School), Silvie Vanhout (Managing partner van Gondola Academy), Stefan Van Rompaey (Chief Editor bij RetailDetail), Isabelle Gérard (Owner Carré Associates), Benjamin Wayens (Docent ULB, Geomarketing en Bedrijfslocalisaties), Myriam Blanpain (CEO AddRetail) en Els Breugelmans (Professor Marketing KUL). Door de coronacrisis ziet deze 2020-editie er iets anders uit dan normaal. Waar experts vorige edities zochten naar hét winkelconcept van het jaar, gaan ze nu op zoek naar het meest wendbare en innovatieve “coronaproof” winkelconcept. Kortom welk concept is er het best in geslaagd om wendbaar, creatief en dynamisch de problemen aan te pakken? Op 28 oktober ontdekken we wie de winnaar van vorige editie 'Delhaize Fresh Atelier' zal opvolgen. Maar voor het zover is, stellen we eerst de 10 finalisten aan u voor. 

De 10 laureaten

Bavet

Spaghettirestaurant Bavet lanceerde tijdens de crisis niet minder dan 13 initiatieven: ze doneerden maaltijden aan woonzorgcentra en aan ziekenhuispersoneel, vervingen hun live optredens door livestreams, hebben een webshop (Bavet-Superet) opgestart, lanceerden de “Bavet Camionet” om Family packs en Moeder- en Vaderdozen te leveren, en met Casper leveren ze vanuit een “dark kitchen” aan huis gerechten van onder andere Pascale Naessens.