Op woensdag 28 oktober reikt handelsfederatie Comeos zijn befaamde Mercuriusprijs uit, al meer dan 30 jaar de meest prestigieuze prijs van de handel. 10 finalisten uit zeer uiteenlopende sectoren strijden om de titel van meest wendbare en innovatieve 'coronaproof' winkelconcept van 2020. 

Naar goede gewoonte gaan 7 retailexperts op zoek naar de winnaar van de Mercuriusprijs. In de jury vinden we Gino Van Ossel (Juryvoorzitter - Professor Retail- en Trademarketing bij Vlerick Business School), Silvie Vanhout (Managing partner van Gondola Academy), Stefan Van Rompaey (Chief Editor bij RetailDetail), Isabelle Gérard (Owner Carré Associates), Benjamin Wayens (Docent ULB, Geomarketing en Bedrijfslocalisaties), Myriam Blanpain (CEO AddRetail) en Els Breugelmans (Professor Marketing KUL). Door de coronacrisis ziet deze 2020-editie er iets anders uit dan normaal. Waar experts vorige edities zochten naar hét winkelconcept van het jaar, gaan ze nu op zoek naar het meest wendbare en innovatieve “coronaproof” winkelconcept. Kortom welk concept is er het best in geslaagd om wendbaar, creatief en dynamisch de problemen aan te pakken? Op 28 oktober ontdekken we wie de winnaar van vorige editie 'Delhaize Fresh Atelier' zal opvolgen. Maar voor het zover is, stellen we eerst de 10 finalisten aan u voor. 

De 10 laureaten

Bavet

Spaghettirestaurant Bavet lanceerde tijdens de crisis niet minder dan 13 initiatieven: ze doneerden maaltijden aan woonzorgcentra en aan ziekenhuispersoneel, vervingen hun live optredens door livestreams, hebben een webshop (Bavet-Superet) opgestart, lanceerden de “Bavet Camionet” om Family packs en Moeder- en Vaderdozen te leveren, en met Casper leveren ze vanuit een “dark kitchen” aan huis gerechten van onder andere Pascale Naessens.

Colora

Tijdens de lockdownperiode switchte Colora volledig van quasi 100% winkelverkoop naar bestellingen met thuislevering. Sales- en winkelmedewerkers maar ook keukenpersoneel werd ingeschakeld om picking te doen, webbestellingen klaar te maken en bestellingen te leveren. Op deze manier bleef quasi iedereen aan de slag en werd de economische werkeloosheid tot een absoluut minimum herleid. Het advies door de Colora-coaches ging online en werd nog versterkt via een chatbox, WhatsApp en FaceTime kleuradvies.

Colora

Connections

Binnen de zwaar getroffen reissector lanceerde Connections een aantal opmerkelijke initiatieven: Studio Corona (livestreams met lokale ambassadeurs in alle uithoeken van de wereld) bezorgden een escape moment zodat klanten zich even op reis waanden. Service Clusters zorgden voor de belangenbehartiging van de reizigers. En de Basecamp Connections verwelkomde 1.700 gasten in een unieke glamping, met een rijk programma met intieme concerten en ontspannings- en outdooractiviteiten.

Connections Studio Corona

Decathlon

Decathlon ging tijdens de lockdown partnerships aan met retailers zoals Carrefour, Delhaize en Colruyt waarbij hun sportproducten in de supermarkten werden verkocht. Ook werden hun medewerkers tewerkgesteld in die voedingswinkels en leverden hun ondersteunende diensten support aan de collega-retailers. Daarnaast ging Decathlon de openbare markten op met de Decamobiel en lanceerde het een circulair project en een tweedehandsproject voor fietsen.

Digicommerce

Digicommerce lanceerde op 24 april het eerste online bestelplatform in België voor de Ramadan. Voor het cliënteel van de Ramadan was dit de ideale manier om volledig coronaproof te shoppen en tegelijk vele nieuwe handelaars te ontdekken. Met commande-ramadan.be realiseerde Digicommerce 57.000 bestellingen bij 350 handelaars. Bovendien werd een deel van de winst geschonken aan een vereniging die de strijd tegen COVID-19 aanging. 

Digicommerce (commande-Ramadan.be)

Foodmaker

Met de Vedge Bacs leverde Foodmaker een gloednieuw coronaproof concept: gezonde dinner-at-home maaltijdboxen, kant-en-klaar bereid of met verse groenten van de eigen biovelden, afgeleverd tot bij de consument. Met het back-on-track plan speelde Foodmaker in op de extra coronakilo's door een volledig fitheidsprogramma aan te bieden op basis van hun maaltijden. Dit wordt verder uitgewerkt in een Mobile App met persoonlijk voedingsadvies en leveringen.

Ici Paris XL

Ici Paris XL ging al een tijdje geleden digitaal, maar door de crisis kregen hun online activiteiten een enorme boost. Ici Paris XL ontwikkelde de “Go In store” op hun website met live advies vanuit de winkel. Ze lanceerden ook online “beauty live chats” met hun beautyconsulentes, postten artikels, tutorials en quizzen om het juiste parfum te vinden, en online finders om hun klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.

©

Ici Paris XL

Ikea

De woonwarenhuizen van Ikea werden tijdens de lockdown snel omgevormd tot lokale distributiecentra.  Met click & deliver from store slaagden ze erin om zoveel mogelijk collega’s terug aan het werk te zetten. Er kwam een online tool waarop je een videogesprek kan boeken met een Ikea interieurspecialist. En een contactloze parking pick-up (Click&Collect) werd uitgewerkt voor een bedachtzame gefaseerde heropstart. 

Filigranes

Voor Filigranes betekende de coronacrisis de versnelling op het vlak van e-commerce en digitale transformatie. Een netwerk van thuisleveringen Urbik werd gelanceerd. Op sociale media onderhield Filigranes via video een dagelijkse positieve, feestelijke, ietwat surrealistische communicatie met haar klanten. Daarnaast werd in volle gezondheidscrisis de ‘Prix Filigranes’ gelanceerd: de prijs voor de meest toegankelijke en kwaliteitsvolle Franstalige auteur. 

©

Filigranes

Tape à l’oeil

De kledingketen Tape à l’oeil heeft tijdens de crisis een volledige draai gemaakt naar een omnichannel, digitaal en sociaal verhaal. Met "One to one shopping" op de website, worden klanten onmiddellijk in contact gebracht met Fashion Advisors. Nieuwe producten en trends werden dan weer via de “Live party shopping" gepresenteerd op de website. Tot sloten waren winkelmedewerkers op social media rechtstreeks in contact met ouders om ervaringen te delen. 

©

Tape à l'oeil