De Duitse e-commerce gigant Zalando wil klanten, merken en fysieke winkels met elkaar verbinden. “Zalando wil een e-cosysteem voor mode worden”, aldus ceo Robert Gentz in de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad. Storesquare, een initiatief van Unizo, KBC en Roularta biedt een alternatief.

In het kader van Offline Integration Project van Zalando, waar al stylisten, marketingbedrijven, uitgevers en kledingproducenten op aangesloten zijn, wordt nu ook de eerste fysieke winkel geïntegreerd. Als het aan CEO Robert Gentz ligt, zijn dat er binnen vijf jaar miljoenen. Het idee is om een item dat normaal uit een van de magazijnen moet komen, te laten leveren door een winkel in de buurt van de klant, die het op een halfuurtje met een koerier kan versturen.

“Zalando wil een e-cosysteem voor mode worden. We willen het besturingssysteem van de modewereld worden en overal aanwezig zijn: websites, chatapps…”  aldus CEO Robert Gentz.

Wijnand Jongen, directeur van de Nederlandse belangenvereniging Thuiswinkel ziet op termijn wel gevaar. “Ik denk dat veel winkels hierop zullen ingaan omdat ze vooral kansen zien”, meldt hij aan onze collega’s van Retailnews.nl.  Het is volgens hem een systeem waar je in een later stadium, als Zalando zijn commissies bijvoorbeeld zou verhogen, maar moeilijk kan uitstappen. Hij wijst er ook op dat Zalando zo waardevolle data in handen krijgt over merken en producten die ze dan rechtstreeks zouden kunnen gaan leveren.

De opinie van Sven Nouten, communicatieverantwoordelijke van de het NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) leunt daar sterk tegenaan. “Ook de detailhandel moet resoluut gaan voor e-commerce en dat gebeurt ook steeds meer, maar voor winkeliers die dat zelf niet willen organiseren kan de Zalando-formule handig zijn. Het nadeel is dan wel dat ze volledig afhankelijk zijn van Zalando en de vraag is ook welke commissie dat bedrijf zal aanrekenen”, vindt hij. Kiezen voor een eigen weg lijkt voor de NSZ nog altijd de beste optie.

Ook Kim Mampaey, coördinator retail bij Unizo heeft haar twijfels bij de formule, hoewel ze ook de voordelen ziet van het initiatief van Zalando. “Zowel voor onze winkeliers als voor hun klanten is het uiteraard mooi als de lokale shops ook online kunnen gaan.” vindt ze. “Slechts 4 op 10 doet dat vandaag. Er zijn ook veel drempels weg te werken. Een webshop is duur en je hebt ook kennis èn tijd voor nodig om die goed te doen functioneren. Als je je aan zo’n gigant verbindt, geef je echter inderdaad je klantgegevens weg en dat houdt een risico in.” Daarom heeft Unizo samen met KBC en Roularta een eigen platform ontwikkeld, Storesquare (storesquare.be). “Onze bedoeling als vakorganisatie is uiteraard niet om daar zelf iets aan te verdienen”, aldus Kim Mampaey. “We willen onze lokale handelaars ondersteunen, hen de gelegenheid geven om aanwezig te zijn op het web en hun lot in eigen handen te hebben in plaats van af te hangen van grote spelers . We willen de klant aanmoedigen om in eigen land te kopen in plaats van bij buitenlandse webshops. Dit is niet alleen  duurzamer omdat de goederen minder afstand moeten afleggen en door te kopen op zo’n onafhankelijke marktplaats steun je nog eens onze eigen economie en werkgelegenheid.” Storesquare staat voorlopig nog in de kinderschoenen maar er loopt momenteel een omnichannel  marketingcampagne.