Xavier Piesvaux, sinds 2017 CEO van Delhaize, is samen met Alain Boulle (Intermarché België) verkozen tot Personality of the Year. Hij noemt zichzelf ‘de bewaker van de strategie van Delhaize’ en plaatst in zijn plannen waarden als gezondheid, koopkracht en service centraal. Een gesprek.

Wat zijn volgens u de ontwikkelingen die belangrijk waren voor u en die de jury ertoe gebracht hebben u uit te roepen tot ‘Personality of the Year 2020’ ? Wat stemt u trots ?

Ik denk eerst en vooral aan de herziening en daarna de activering van onze strategie, met als doel nog pertinenter en relevanter te zijn voor onze klanten. We willen niet alleen luisteren naar onze klanten, maar we willen ze ook begrijpen. En vandaag betekent het luisteren naar en het begrijpen van je klant in de wereld van de retail in de eerste plaats dat je je productassortiment aanpast naar een meer gezonde voeding, je winkelconcepten herdenkt zodat de beleving voor de klant meer aandacht krijgt, dat klanten extra koopkracht krijgen en dat je op een digitale manier connecteert met de klant, dat alles terwijl je je tegelijk als een verantwoordelijke onderneming gedraagt. Die veranderingen worden veroorzaakt door een retailomgeving die steeds meer in beweging is en net daardoor ook een perspectief op langere termijn vraagt. Ik geniet van de vooruitgang die we boeken en ben ik trots op het traject dat we volgen om van Delhaize meer dan ooit een stevige onderneming te maken die klaar is voor de toekomst. Vanuit persoonlijk standpunt ben ik trots dat ik aan het hoofd sta van het merk Delhaize en van de ploeg die intussen al 150 jaar lang het leven van de Belgen op een positieve manier beïnvloed. Daar mogen we trots op zijn.

Hoe ziet het leven van een spilfiguur in de retail eruit? Zijn rol, schema, zijn besluitvormingsproces….

De belangrijkste rol is om een visie te brengen die samen met het team kan worden opgebouwd en gedeeld: deze visie moet ervoor zorgen dat we ons zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de verwachtingen van onze klanten. Klanten van vandaag hebben veel keuze, ze zijn perfect geïnformeerd door de social media, ze hebben allerlei soorten oplossingen tot hun beschikking wat hun voeding betreft. Wij moeten hen overtuigen om Delhaize te kiezen boven andere bedrijven. Om daarin te slagen moeten we onze visie aanvullen met een perfecte uitvoering van onze activiteiten, iets wat zeker niet gemakkelijk is. Wordt er normaal niet gezegd “Retail is Detail?” Daarom moeten onze beslissingsmatrixen in onze organisaties dicht bij onze winkelteams staan. Die matrixen zorgen voor onze Delhaize-beleving. In die zin is Delhaize een uitzonderlijk bedrijf: het is aanwezig in heel België, in alle mogelijke formaten, met online activiteiten en met een evenwichtig netwerk van geïntegreerde winkels. De Delhaize-beleving is historisch gezien erg sterk en omvat geaffilieerde winkels die ondernemerschap met handel verbinden. Onze medewerkers zijn met hun service die ze bieden ook essentieel in de relatie met onze klanten, of dat nu is door hun passie voor producten of door hun gevoel voor gastvrijheid. En innovatie speelt een belangrijke rol om de verwachtingen van onze klanten in te lossen. In dat schema, is het mijn rol om te kijken dat we ons aan de strategie houden en het goed uitvoeren. Daarnaast moet ik er ook voor zorgen dat het Delhaize-team in staat is om beslissingen te nemen binnen al onze projecten. Het is dan ook de bedoeling om simpel en efficiënt te zijn in alles wat we doen. Soms is eenvoud hetgeen wat het moeilijkst te bereiken is, iets wat je verplicht om vastberaden en vasthoudend te zijn in het werk dat je dagelijks doet. 

Wat is er volgens u het meest veranderd in dit métier sinds het begin van uw carrière?

Ik heb nog de tijd gekend waarin retailer zijn een vermoeiende maar gemakkelijke job was, de retail groeide natuurlijk als gevolg van de verwachtingen van klanten uit die tijd. De kracht van het concept, de zelfbediening tegen agressieve prijzen, liet ons toe om zonder zorgen verder te groeien, op voorwaarde dat we natuurlijk een goede ondernemer waren. Concurrentie heeft altijd bestaan maar ze was minder sterk en minder gevarieerd, met duidelijke en onderscheidende positioneringen. Die tijd is voorbij: vandaag zijn retailers volwassen geworden, we worden een doelwit, ons marktaandeel komt onder druk te staan door nieuwe consumptievormen als gevolg van nieuwe levensstijlen (nabijheid, restaurants). Daarnaast worden we uitgedaagd door nieuwe consumptiemanieren die onze economische modellen ondermijnen (ultra korte keten, e-commerce) en we worden steeds meer met de vinger gewezen wat betreft onze maatschappelijke verantwoordelijkheid (vervuiling of junkfood), vaak om de verkeerde redenen. Dat zet ons aan om onszelf opnieuw uit te vinden, of het nu gaat om onze manier van werken bij de vermindering van onze ecologische voetafdruk, de kwaliteit van onze producten die steeds gezonder worden, of het toegenomen aantal diensten voor onze klanten. Maar naast retailer zijn we vooral ook handelaars; onze sector is dynamisch en reageert door zich aan te passen, te innoveren en de uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden in onze maatschappij aan te gaan. We hebben de kracht om het leven van mensen positief te beïnvloeden, we hebben ook een belangrijke maatschappelijke rol te vervullen en dat doen we met enthousiasme. 

Wat wilt u de retailmarkt aan het begin van het nieuwe jaar toewensen?

Bij Delhaize zijn we in 2020 met een heleboel initiatieven gestart. We investeren in onze winkels en magazijnen, we geven mensen koopkracht dankzij onze commerciële acties, we helpen hen om beter te eten en we verminderen onze ecologische voetafdruk. We bereiden onze medewerkers voor op nieuwe manieren van werken die in lijn liggen met de evolutie van nieuwe technologieën, digitalisering en robotisering. Mijn wens zou dan ook zijn dat alle inspanningen die de retailsector doet beter bekend en erkend worden door het grote publiek en de consument.