Wil je leren hoe je met je webshop ook landen ver weg van de vertrouwde kerktoren kunt veroveren? Op maandag 13 juni geeft de Gondola Academy de opleiding ‘Export en ondernemen’, drie experts in de materie rond export. Een van hen is Mark Rabsahl, Area Sales Manager bij DHL. 

“Tijdens de opleidingen zullen we ons focussen op de verschillende stappen die een pakje aflegt”, zegt Mark Rabsahl. “We zullen ook wat toelichten hoe het logistieke wereldbeeld recent is veranderd. We hebben veel disrupties gekend, met impact op de eindklant en de webshops zelf. Vroeger kon iedereen bij wijze van spreken een pakje van A naar B brengen. Nu zit je met een aantal facetten die bijvoorbeeld zeevracht quasi onmogelijk maken. We kampen met heel lange looptijden en hoge containerprijzen. De oorlog in Oekraïne beïnvloedt dan weer de brandstofprijzen, wat de kost voor webshops verhoogt.”

Wat moeten eigenaars weten over zogenaamde crossborder orders, waarover je het zal hebben tijdens de opleiding?

Je kan België indelen in een drietal spelers. Zij die heel goed hun brood verdienen onder de kerktoren, en binnen de landsgrenzen blijven. Ten tweede zijn er de semi-avonturiers, die al over de hekjes kijken binnen Europa, om zo hun markt uit te breiden. Ze maken hun webshop beschikbaar in verschillende talen waardoor ze ook in pakweg Frankrijk of Italië kunnen leveren. Tot slot heb je de globale spelers. Zij redeneren: Wil iemand bestellen, dan zorgen wij voor de levering van goederen, of dat nu in Engeland of Amerika is.

Is die stap naar het buitenland voor webshops minder groot dan je zou denken?

 Zolang je binnen Europa blijft, valt dat goed mee. De Belgische en Europese regelgeving hebben veel raakpunten. Bart Van den Brande, die mee de opleiding geeft, zal daar meer over kunnen vertellen vanuit juridisch perspectief. Puur op logistiek vlak is er een verschil tussen de EU-zendingen en de niet-EU-zendingen wat betreft het papierwerk, de invoerrechten en taksen. Met een belangrijke logistieke partner die van wanten weet, voel je je als webshop gesteund om aan globale business te doen.

Ervaar jij terughoudendheid onder de Belgische webshops?

De knaldrang die we allemaal hebben om terug te gaan feesten is er ook om financieel te groeien. Heel wat bedrijven gooien de lijn uit naar Amerika en Azië. Er blijven wel evengoed mensen die liever in hun veilige cirkel blijven. Daar is natuurlijk ook niets mis mee. Je schakelt enkel een potentieel uit dat verder weg ligt. Er wordt heel veel geld in een webshop gestopt. Veel mensen pakken dat ontzettend professioneel aan, met een afgelikte webshop waar zelfs grote spelers nog iets van kunnen leren. Dan is het gewoon jammer om je potentieel zo klein te houden en je te beperken tot bijvoorbeeld enkel mensen die Nederlands of Frans spreken.  

Wanneer je je aanbod ook in het Spaans en Engels brengt, dan breid je je mogelijkheden verder uit. De tools zijn er gewoon, ook om na te gaan waar je kliks precies vandaan komen. Mensen zijn soms verbaasd dat ze bijvoorbeeld aandacht hebben uit Canada of de Filippijnen. Wie bezig is met vissport, bijvoorbeeld, krijgt enorm veel aandacht uit de VS. Het is er een veel grotere sport dan hier. Door die stap te zetten kun je een veel mooiere boterham verdienen dan voordien.

Je customer experience is dan ongetwijfeld een belangrijke zaak, om ervoor te zorgen dat klanten niet afhaken. 

Absoluut. Je customer experience is cruciaal. Een snelle en kwalitatieve levertijd is voor veel webshops het enige touch point met de klant. De klant kan een schitterende webshop zien en iets bestellen. Maar als het contact met de koerier die het pakje ook effectief brengt, het laatste contact met andere woorden, helemaal scheefloopt, dan is de customer experience uiteindelijk niet goed. Zo zie je je klant niet meer terug. Je moet als webshop in het hele logistieke netwerk voor kwaliteit zorgen. 

Wie is Mark Rabsahl? 

Mark Rabsahl telt 25 jaar logistieke ervaring en is dus de ideale persoon voor opleidingen rond export en logistiek. Hij werkt ondertussen zestien jaar bij DHL waar hij startte als Program Manager bij DHL Supply Chain. Zes jaar geleden stapte hij over naar een commerciële functie bij het DHL Express team, waar hij momenteel het Fieldsales-team aanstuurt in Vlaanderen. Hij combineert er zijn down-to-earth mentaliteit met zijn voeling en inzicht voor logistieke pijnpunten en noden van de klanten.

Meer info?

Bent u benieuwd naar de opleiding ‘E-Commerce Export’ op maandag 13 juni? Schrijf u dan snel in! Naast Mark Rabsahl komen ook onze huisjurist en expert BTW-regelgeving Bart Van den Brande en Independent in e-commerce Mathieu Vanassche aan bod. 

Klik hier!