Het Mechelse stadsbestuur en bpost zijn een project gestart om e-commerce efficiënter en duurzamer te maken. Over de stad verspreid staan er vijftig pakjesautomaten waar bewoners en bezoekers pakjes kunnen ophalen en/of meegeven. Andere steden volgen op termijn het voorbeeld.

De wolken boven de Sint-Romboutstoren in Mechelen zijn grijs, het centrum verlatener dan gewoonlijk wegens corona. Schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke leidt ons van bij het stadhuis naar een pakjesautomaat van bpost die zich op wandelafstand bevindt. Het is één van de 32 pakjesautomaten – binnenkort worden het er 50 – die in het Mechelse stadscentrum te vinden zijn. Ze maken deel uit van een pilootproject van bpost en de stad Mechelen, met als doel e-commerce en de levering van pakjes duurzamer en minder belastend voor de binnenstad te maken. “Vorig jaar is bpost naar ons gekomen omdat ze een project hadden dat ze samen met ons wilden uitvoeren. Het sloot perfect aan bij waar we in Mechelen naartoe willen: meer duurzame mobiliteit. We wisten dat 10 procent van het verkeer in de binnenstad goederenverkeer is. En dat 8 procent van alle pakjes die geleverd worden gemiste thuisleveringen zijn. Daar moeten we iets kunnen aan doen. Als stadsbestuur is het onze verantwoordelijkheid om onnodige verkeersstromen en CO2-uitstoot tegen te gaan. We zorgen er nu al voor dat auto’s zoveel mogelijk naar de randparking gaan en dat mensen van daaruit met een shuttle naar het centrum van de stad komen. We hebben ook een convenant ondertekend met 29 logistieke bedrijven om allerlei pilootprojecten en acties op te zetten. We hebben bovendien ook VIL, een ander proefproject dat in de steigers staat, waarbij handelaars in het centrum beleverd worden met fietsen. We gaan daarbij microhubs voorzien aan de rand van de stad. Het project van bpost past daar perfect in.”